• Analoga

Två-hjulig cykel

Min dotter fyller 3 år om 2 månader. Hon cyklar för fullt på tvåhjuling med stödhjul redan och det går väldans bra

Är lite nyfiken på vad era barn i liknande ålder cyklar på? Är min dotter tidig?

• Svar på tråden Två-hjulig cykel
  • thelsa

För mig är en tvåhjuling med stödhjul detsamma som en trehjuling... Och det cyklar min tvååring galant på! :)
    Fyraåringen har nyss lärt sig cykla tvåhjuling, vi har hoppat över stödhjulsgrejen helt..

• SuFi

Min son är 2 år och 7 månader och han fick sin första cykel idag.
    (en tvåhjuling med stödhjul) och han cyklade på bra.

Dock har han ibland lite svårt när det är för backigt (uppför) (då orkar han inte trampa på ordentligt), men det har nog med att han inte utvecklat tekniken ordentligt ännu. Är ju hans första dag med cykel...

• Mirris

Alexander fick sin tvåhjuling förra sommaren o han fyllde just 3 år.

Han vill gärna vara som dom som är lite större. Vill ha allt som dom har.

Så nu när han fyllde fick han en 16 tums cykel för den andra var på tok för liten.
    O en sparkcykel.. dom är jättebra för att hitta balansen.

Så numera när vi är ute på promenad med hunden o inte går i skogen, så cyklar han.
    Visst får jag väl putta i uppförsbackarna, men annars trampar han på bra med nya cykeln.
    Skönt med större hjul tycker han oxå.. lättare att komma framåt.

• Huskatt

Jag tror inte på stödhjul, tycker det ger en falsk säkerhet och alldeles för hög fart. så får de lärta sig cykla en gång till, utan stödhjul.
    Finns massor studier gjorda på små barn och cykling, och en sak är de överens om, det blir väldigt mycket olyckor med hög fart.
    Typ, rakt in i väggen och sånt.

Så NEJ, inget av mina barn har cyklat vid 3-års ålder.
    De har varit 5 år när de fått sin första cykel.

• Teskedsmamman
    Tvåhjuling för barn
    Vid 5-6 års ålder är barnet moget för en tvåhjuling. Köp inte en tvåhjuling med stödhjul! Barnet kommer lätt upp i höga hastigheter och om olyckan är framme kan det skadas allvarligt. Dessutom tvingar stödhjulen barnet att luta sig åt fel håll i kurvor vilket kan vålla problem när de tas bort.

När du ska köpa den första riktiga cykeln bör du ta med dig barnet så att ni kan prova ut en som är lagom stor.

Tänk på följande när du köper en tvåhjuling för barn
    Mindre barn ska nå ner till marken med båda fötterna när de sitter på sadeln. För barn i skolåldern, med cykelvana, kan det räcka med att nå ned med ena foten. Barnets första cykel bör vara utrustad med fotbroms.Vänta med växlar och handbroms. Barn har fullt upp med att hålla balansen, styra och bromsa.Cykeln ska vara utrustad med belysning fram och bak, reflexer fram, bak och på hjulsidorna, ett stöldmärkt lås, ringklocka och kedjeskydd. När den första cykeln med handbroms köps är det viktigt att bromshandtaget på styret passar barnets hand.www.ntf.se/konsument/cyklar/default24859.asp
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.24) BF - 070723
  • Trissvinnaren

Min femåring cyklar på två hjul för tredje säsongen nu, har aldrig haft stödhjul. Den sommaren innan han började cykla sparkade han sig fram på sin lilla 12-tums cykel med ballongdäck, en gammal skeppshult som är superbra! Förra sommaren fick han en 16-tums och han cyklar bra, i både uppförsbackar och nedförsbackar! Den lilla skeppshultscykeln har hans 3-åriga kusin nu och sparkar sig fram på, ett ben i marken på varje sida när man sitter på sadeln, och när man fått lite fart så lyfter man på fötterna om och när man törs!...och en vacker dag så har man så bra balans så man vågar cykla! dottern körde med stödhjul, hon lärde sig cykla på riktigt när hon var fem...men med stödhjulen fräste hon fram flera år tidigare. Ha en skön cykelsommar!

• Analoga

Ja ja - men nu har hon redan en cykel så det är inte aktuellt att plocka bort den.

Jag var bara nyfiken på vad era barn cyklar på.

Dessutom kommer hon inte upp i så höga farter med den lilla cykeln, och vi är naturligtvis med henne när hon cyklar.

• Mirris

O jag tänker int eheller ta bort nån cykel, men han får allt ha stödhjulen på den här sommmaren oxå.
    Kanske vi kan prova i höst om det går utan. Fattas nån cm innan han når ner till backen.

Det är ju SÅÅÅ skönt att slippa vagn o sånt när man är ute med hunden. Den mindre cykeln var jättejobbig att cykla på tyckte han, för även fast den var upphissad så mycket som det gick, så var hans ben för långa

Grannungen lärde sig förra året 3,5 år att cykla utan stödhjul på sin nya 14 tums cykel.

Visst drog han omkull ett par gånger, men nu går det som smort.

• MissLilo

Kankse får satsa en sån sykel då...har själ tänt i de bannorna.

• williewillie

Vår kille cyklade som en vilding utan stödhjul när han var 3. Han har alltid gillat fart o fläkt... Med skyddd o hjälm behöver man inte vara så orolig för vurpor!

Svar på tråden Två-hjulig cykel