• Nizen

Semesterersättning vid föräldraledighet

Har man rätt till det och vad beräknas den på?
    Jag var ju mammaledig från Mars 2004 till September 2005 vilket innebär att jag under 2 semester perioder inte tagit ut semesterersättning, visste inte att man kunde det men tror mig ha förstått nu att man har rätt till det. Är det så? Någon som vet och har plockat ut den?
    Räknas den på 13% av årsikomsten ( vårat kollektivavtal ger 13 % ) före föräldraledigheten?, dock har jag läst att den bara gäller 9 betalda dagar så det är jag med på!
    Kan jag begära den nu i efterhand, läste nånstans att det är arbetsgivarens ansvar att upplysa om innestående semesterdagar och betala ut dagarna om ingen annan överenskommelse gjorts!

• Svar på tråden Semesterersättning vid föräldraledighet
  • Martina 76

Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt. Semesterersättning får du ju när du tar ut semesterdagar och 120 dagar under föräldraledigheten är semestergrundande.

• Nizen

Jag gick på min föräldraledighet i Mars 2004 och hade ju då arbetat in en viss semesterlön från 2003-04-01 tom 2004-03-31, denna har jag ju inte tagit ut! Sedan har jag inte tagit ur för perioden 2004-04-01 tom 2005-03-31! 120 dagar innebär ju efter utträkningen för semesterdagar:
    (120/365) X 25 = 8,21 dvs 9 dagar ( avrundas ALLTID uppåt )!
    Alltså 9 dagar för perioden 2003-2004 och sedan 9 dagar för 2004-2005, har jag förstått det rätt?

• Martina 76

Nej, de 120 dagarna kan du (om jag har fattat det rätt) bara räkna med en gång.

Du borde ha 25 dagar för perioden du arbetat 2003-04-01 tom 2004-03-31 + 9 dagar under din föräldaledighet. Står de inte som innestående semester på din lönespec? Antingen borde du ha en massa semester innestående eller så borde du få pengar utbetalda.

• Nizen

Jag gick på havandeskapspenning from December 2003 tom Mars 2004 sedan föräldraledig, men jag har kanske dagar att ta ut från 2003-04-01 tom 2003-12-31??
    Det står ingenting på lönespecen, och jag kom över den informationen bara hux flux att man kunde ta ut semesterersättningen i pengar under en pågående föräldraledighet!

• Martina 76

Du kan inte ta ut semester samtidigt som du tar ut föräldrapenning. Du får ta ut antingen eller.

• Nizen

Okey, så man kan inte vara föräldraledig och välja att ta ut semesterersättningen i kontanter?

• Martina 76

Ta ut semestern i pengar kanske man kan. Bäst att kolla med fk så att det inte blir galet. Har hört skräckhistorier om folk som blir återbetalningsskyldiga pga att de gjort fel.

• Nizen

Har kollat upp det nu, man kan inte ta ut det i pengar under en föräldraledighet utan måste ta ut det i dagar, men det är ju sak samma för man sparar ju dagar på det viset

Svar på tråden Semesterersättning vid föräldraledighet