Är mäniskan byggd för att äta kött?
Jag är vegetarian men NEJ, köttet röttnar inte i magen.
Lever den myten kvar än?!
Jag är vegetarian men NEJ, köttet röttnar inte i magen.
Lever den myten kvar än?!
ruttnar
Men snälla!
Köttet ruttnar INTE i magen!
Det är en gammal, överdriven och fånig myt!
/vegetarian-lluvia
Öyvind:
"jag menar att den första sidan inte precis gav en
oberoende bild av hur vida kött ruttnar i våra magar. "
Hon har ju skrivit det själv ca hundra gånger sen hon postade inlägget.
Hon insåg alltså misstaget själv med en gång och skrev det.
Har du inte sett de inläggen?
Jo jag upplever att det är mycket lättare vad det gäller utbudet.
Fast det är fortfarande förvånansvärt mycket gnäll på människor man möter.
Är du vegetarian?! Varför är du vegetarian? Är det inte jobbigt att vara vegetarian? Jag skulle aaaaaldrik "klara" mig utan kött! osv osv.
Harmlösa frågor kan tyckas men när man får dem för trettiofjärde gången börjar man tröttna. Tänk om jag skulle fråga ut köttisar i samma utsträckning. Suck.
Mary Lo
Det jobbiga med dessa frågor är ju att man, i alla fall i mitt fall, kommer med besvärliga svar om man väljer att vara ärlig.
Jag är nämligen vegetarian av etiska skäl och är väldigt kritisk till dagens köttindustri. Svarar jag ärligt på frågan "varför är du vegetarian?" kommer frågeställaren med all sannolikhet känna sig nödgad att försvara sig eller förklara sin egen ståndpunkt.
Och plötsigt är man i en diskussion man inte önskat sig. Det är extra otrevligt när man är i ett sällskap av nya människor man precis lärt känna. Frågan är onekligen känslig för många köttisar.
Till saken hör att jag är mycket medveten om hur svårt det kan vara för människor att ta steget att bli vegetarian, köttäteriet är en så stor del av vår kultur. Alla man känner äter kött. Så jag kritiserar ingen. Jag har gjort ett eget val som passar mig.
Ändå blir jag ofta påhoppad. Ja, påhoppad. Hur ska man hantera detta? Jag har börjat ljuga och säga att jag inte tycker om kött. Den bekväma lögnen. Bekväm för alla parter.
Så. Lite off topic men jag tror jag behövde få ur mig det där.
Mary Lo
Bra svar!
Kom hit: www.familjeliv.se/Forum-5-74/m19073301.html
Ts, du är inte vegetarian om du äter fisk.
Vanilj
"lluvia- Så här skrev jag: "är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk."
men du lluvia som vet om språk kan ju svara mig vad det kallas?"
Du kan inte först skriva att du är vegetarian och sen ta tilbaka det med ett "inte helt".
Antingen är du vegetarian eller så är du det inte. Mkt enkelt.
Men du kan ju annars slå till med "demi/semivegetarian" för tydlighets skull. (sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian)
Det kan vara komplicerat det där med google.
"Samtidigt har somliga personer börjat kalla sig vegetarianer trots att de äter till exempel fisk, skaldjur eller fågel vilket oftast motiveras med att det är mera hälsosamt. Fisketarianer (pesco-vegetarian), flexitarian, semivegetarianer eller demivegetarianer kan dessa kallas; att utan sådan närmare specificering bara kalla dem vegetarianer kan ses som missvisande, eftersom det inte stämmer överens med den gängse definitionen av ordet vegetarian."