• Mrs Smith

Är mäniskan byggd för att äta kött?

Varför detta argument med ruttnandet hela tiden. Alla påpekar det men ingen har en källa. Vare sig på för eller emot.

Min spontana reaktion: om köttet ruttnar vad är det som säger att det är någonting dåligt?

Ett påstående om ett scenario som inte följs av om det är bra eller dåligt betyder ju ingenting.

Många har också pratat om att det luktar värre när en köttätande människa gör nr 2 än när en vegitarian gör nr 2. Det är inte sant, jag tror att det har med tarmens benägenhet att skapa gaser och om tarmen är långsam eller inte. Ju längre avföringen stannar i kroppen, desto värre blir lukten.

Klart att vi är gjorda för att äta kött. Vi kan ju bita hål på ganska tjockt skinn. Och har en extrem styrka i käkarna.

• Mrs Smith

Jag undrade över detta tidigare i tråden. Men, om nu köttet ruttnar, behöver det betyda att det är fel på något sätt?

Undrar också om det var någon som såg på TV 2 igår angående fett? I programmet så menade man att mättat fett (animaliskt fett) inte alls ger upphov till hjärt- kärlsjukdomar. Utan att männniskan behöver både vegitabiliskt- och animalisktfett i sin föda, för att kunna fungera bra.

Känns som om att det pekar åt vi är byggda för en blandad kost.

• Mrs Smith

Iluvia, det jag tog sikte på i mitt inlägg var att många hävdar att köttet ruttnar i tarmarna. Fastän detta är fel, så undrar jag varför de som hävdar detta måste dra slutsatsen att ruttnadet i sådana fall skulle vara skadligt på något vis.

• Mrs Smith

Ändrade förhållanden, så sant!

Men var det ingen som såg Vetenskapsmagasinet igår? Handlade om att vi människor behöver animaliskt fett.

• Mrs Smith

Jag kommer med en helt lekmannamässig synpunkt. Känner ingen veg och har aldrig varit det själv.

Kan det inte vara så att man är vegetarian när man äter produkter som djuren producerar. Dvs ägg, mjölk etc Alltså produkter som låter djuren leva. Annars är det ju ingen skillnad mellan vegitarian och vegan. Gelatin har jag svårt att tro att en vegitarian skulle äta - kräver slaktbiprodukter.

Jag tycker definitivt inte att man är veg om man äter fisk. Och kyckling är ju nästan ännu värre att äta ur djurrättssynpukt än nötkeratur. Äter man djur och däri ingår fisk så är man INTE veg för fem ruttna lingon.

• Mrs Smith

Kollade också in länken, verkar som att vegan och vegetarian, i ordets ursprungliga bemärkelse, är samma sak. Hmmm

Ser att jag stavat som en kratta också.

• Mrs Smith

Medusan skrev

"Det viktiga är väl om vi behöver kött för att överleva och/eller må bra eller inte. Och det är ju de flesta överens om att vi absolut inte gör."

Vet inte om du såg på vetenskapsmagasinet igår. Men det har framkommit att animaliskt fett faktiskt är en nödvändighet för oss människor.

Köttindustrin är vidrig, men det som krävs är ju inte att vi slutar äta kött utan att vi får en effektiv lagstiftning som "rättar till" köttindustrins agerande.

• Mrs Smith

Jag vet att många tvivlar på detta. Jag gjorde det med, man har ju blivit inpräntad under lång tid att animaliskt fett är fel. Men hjärt- kärlsjukdomarna började komma när vi började rata det animaliska fettet.

Tycker att det är intressant och att man faktiskt inte ska avfärda någonting bara för att man under många år blivit inpräntad att något annat är rätt.

Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?