Inlägg från: Nadia |Visa alla inlägg
  • Nadia

Fanatism om islam

Vilken löjlig tråd. Vem är det som oftast startar trådar om islam? Ja inte är det muslimer iaf. Utan var och varannan dag tvingas vi muslimer stå upp och försvara den förvrängda bild som många har av islam, och då ska vi dessutom få höra att vi försöker hävda oss, och inte har nån respekt????? FY va fräckt måste jag säga. Jag försöker INTE på nåt sätt hävda mig, utan bara förklara det som folk felaktigt skriver många gånger. Och VAR har vi inte respekt? Äh skärp dig.

• Nadia
    rajtantajtan skrev 2007-04-22 22:04:18 följande:
    Jag vet åtminstone 1 punkt där muslimerna faktiskt är en homogen grupp-när det gäller att besvara frågor, då är det taggarna ut, misstroende & misstänksamhet: Varför då?Hurså?Du själv då?Motfrågor & hugg!
    Jag antar att du menar alla muslimer då? I heeeela världen? Förstår du nu varför jag inte kan lyssna på dig. För du antar saker som inte stämmer. ;)
  • Nadia
    Dash skrev 2007-05-03 11:04:55 följande:
    42Å har en hel del att skriva om islam. Jag funderar på varför inte ni muslimer bemöter hans påståenden och försöker motbevisa honom? Att bara skriva att "det är skitsnack" tolkar jag som att man saknar kunskap och har inget annat att komma med. 42Å skriver:"I teknologiskt och ekonomiskt utvecklade civilisationer finns ett naturligt motstånd mot islam.Mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet och jämlikhet, är främmande begrepp för rättrogna muslimer."Någon muslim som vill kommentera?
    Den dagen 42Å med polare kommer med relevanta källor (från islam) så kommer han att bli väl mött, iaf av mig. Om han sitter och hänvisar till källor som fomiforumet för att ta ett exempel så kommer jag säga att det är skitsnack. Varför skulle jag tro på islamkritiker över dem som kan nåt om riktiga islam? Jag tror inte att nån sitter och letar efter islamkritiska inlägg och sen postar det är skitsnack för att man tycker det är kul, eller inte har några argument, utan för att man kanske tycker så ibland. Förstår inte vad felet är med det? För att säga att vi muslimer här i trådarna inte besvarar era frågor, det är rena rama skitsnacket. Det är ju det enda man försöker, förklara sig, utan respons.

Jag undrar om det finns ett naturligt motstånd till islam? Det "naturliga" motståndet finner jag hos dem som är mer okunniga. Tyvärr. Jag säger inte att alla är så, men de människor jag sett uttala sig negativt, är ofta okunniga. Menar inte detta som nån personlig kritik mot nån men tyvärr är det ett faktum.

"Mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet och jämlikhet, är främmande begrepp för rättrogna muslimer" skriver 42Å. Hur vet du det 42Å undrar jag? Jag känner som såhär att demokrati för att ta ett exempel, är främmande för många av de ledare som styr i "muslimska" länder, dvs där islam är den största religionen. Många av de ledare som säger sig vara muslimer sysslar med saker som inte är förenliga med islam. Ska alla muslimer få skit för det? Jämställdhet, jämlikhet, är ju återkommande ord som kommer i samband med islamdiskussioner. Jag antar, kanske jag antar fel och då får nån säga ifrån, men att ni menar att mannen i islam anses (enligt er) vara bättre, högre, mer värd osv, än kvinnan? Jag undrar, på vilket sätt? På vilket sätt är det så i det korrekta islam? Hur vet ni att islam inte är jämställt? Berätta.

/Nadia
  • Nadia

Men oj, förlåt, jag menade inte att skriva allt i fetstil. Blev det så för att jag citerade nån som skrivit med fetstil? Sorry för det iaf.

Tack för ditt svar den siste. Undrar vilka länder/samhällen du anser styrs av religionen. Har du några bra exempel så vore jag tacksam.

/Nadia

• Nadia
    42Å skrev 2007-05-03 12:47:53 följande:
    Nadja,Att söka sanningen om islam inom islam är lika korkat som att söka sanningen om nazizmen hos nazistiska uppgiftslämnare. Lika korkat som att söka sanningen om pedofiler inom pedofilnätverket.Sanningen om islam känner vi redan genom massmedierna. Våld, förtryck, och offermentalitet.Anlklaga muslimer för att förespråka våld så svarar de med hot om våld.
    Jag tycker din jämförelse är oerhört irrelevant och rätt trist faktiskt. Men jag förstår vad du försöker säga. Jag känner iallafall ingen sanning om islam genom massmedia, så de vi du pratar om antar jag är du? Däremot är jag tacksam gentemot massmedia och deras eviga förvrängande för det har lärt mig att aldrig lita på deras ord utan ta reda på sanningen. Jag ser också våld, förtryck och offermentalitet i medierna, men är det en helhetsbild av islam tycker du? Trist isåfall.

Jag tycker det är så fel att säga att genom att anklaga muslimer för att förespråka våld, så svarar de med hot om våld. Jag kan iaf inte minnas att jag själv på ett enda ställe gjort detta. Den anklagelsen tycker jag är kränkande och undrar vem den riktar sig till. Men jag räknar inte med att få den frågan besvarad om vilka du menar?
    Den Siste skrev 2007-05-03 12:55:10 följande:
    "Men oj, förlåt, jag menade inte att skriva allt i fetstil. Blev det så för att jag citerade nån som skrivit med fetstil? Sorry för det iaf. "Hehe, det är inte du som skriver med fetstil, det är sidan som det är någon vajsing på."Tack för ditt svar den siste. Undrar vilka länder/samhällen du anser styrs av religionen. Har du några bra exempel så vore jag tacksam. "Tja, Saudiarabien är ju ett land vars själva konstitution sägs vara koranen och sunnah t.ex. Men jag menar rent allmänt att där någon religion, och då framför allt dogmatisk religion, styr kan vi aldrig få ett jämlikt samhälle då alltid utövarna av det religion som styr kommer att vara jämlika än andra för att parafrasera Orwell.Sedan skulle inte jag använda mig av termen rättrogen muslim, vem är jag att avgöra vem som är det. För mig, som icke-religös, ter det sig underligt att inte religionen främst sitter i hjärtat, utan måste manifestera sig så mycket i vardagen.
    Jo, jag tror det är för att jag citerade nån som hade fetstil i sitt inlägg, som det blev mer fetstil? För de andra inläggen blev ju inte fetstil. Jaja, skitsamma.

Nej inte får man säga vem som är rättrogen muslim eller inte, endast Allah kan döma. Men det finns ju faktiskt mer och mindre praktiserande muslimer. Men de får ju svara inför Allah på domedagen.
  • Nadia
    42Å skrev 2007-05-03 13:21:50 följande:
    Nadja skrev: "Jag tycker din jämförelse är oerhört irrelevant och rätt trist faktiskt. Men jag förstår vad du försöker säga.Min kommentar: Bra! Då erkänner du alltså att sanningen ska sökas hos oberoende objektiva källor, eller...? På vilket sätt är jämförelsen irrelevant. Det handlar om samhällsfarliga kulturer i alla tre fallenNadja skrev: "så de vi du pratar om antar jag är du?"Min kommentar: Vad menr du med det? Nadja skrev: "Jag tycker det är så fel att säga att genom att anklaga muslimer för att förespråka våld, så svarar de med hot om våld. Jag kan iaf inte minnas att jag själv på ett enda ställe gjort detta. Den anklagelsen tycker jag är kränkande och undrar vem den riktar sig till. Men jag räknar inte med att få den frågan besvarad om vilka du menar?"Min kommentar: Senast hände det när Påven fastslog att islam spreds med våld.
    Jag skrev bara att jag förstår vad du försöker säga. Inget annat. Du har läst in resten själv. Jag erkänner ingenting. Är det här nån rättegång eller?
    Jag hävdar inte att islam är samhällsfarlig, eftersom jag har en bra och lycklig bild av vad islam står för. Jag kan inte ta in det här som massmedia säger/berättar som en helhetsbild. Är det ok för dig?
    42Å skrev 2007-05-03 13:23:39 följande:
    För tydlighetens skull upprepar jag:Att söka sanningen om islam inom islam är lika korkat som att söka sanningen om nazizmen hos nazistiska uppgiftslämnare. Lika korkat som att söka sanningen om pedofiler inom pedofilnätverket.
    Vadå, var du otydlig på nåt annat ställe? Förstår inte varför du behöver upprepa detta? Du verkar tycka att du funnit en klurig jämförelse. Tyvärr tycker jag inte att den är så klurig, mest läskig.

Sen undrar jag 42Å, för jag fick uppfattningen om att du menade att här på FL så svarar vi muslimer med våld, men det menade du inte? 

Och till sist, jag märker att du kanske inte ens läser vad jag skriver, inte heller vem jag är. Jag stavar Nadia med i, inte j. Om du inte ens är uppmärksam (eller hövlig) på det så varför skulle jag tro att du läste eller intresserade dig för vad jag skrev/svarade?
  • Nadia
    42Å skrev 2007-05-03 13:54:49 följande:
    Nadia skrev: "Vadå, var du otydlig på nåt annat ställe? Förstår inte varför du behöver upprepa detta? Du verkar tycka att du funnit en klurig jämförelse. Tyvärr tycker jag inte att den är så klurig, mest läskig.Min kommenar: Sanningen om islam är läskig!Nadia skrev: "Sen undrar jag 42Å, för jag fick uppfattningen om att du menade att här på FL så svarar vi muslimer med våld, men det menade du inte?Min kommentar: Jag uttryckte mig oklart och beklagar detta djupt. Jag tror inte att du eller någon annan i forumet är benägen till våld. Absolut inte! Jag talar om den internationella islamkultur som jag inte vill se och uppleva i Serige.Beträffande stavningen av ditt namn så ser jag dåligt på grund av att mina glasögon har kraschat och jag väntar på nya.
    Ok, tack för ditt svar, då vet jag. Hoppas du får nya glasögon snart. Glad
Svar på tråden Fanatism om islam