• blekinge

2-årstrots (han smiter)

Vad skulle du göra i min sits ang Hampus??.....Han är antagligen mitt i värsta trotsåldern och jag orkar inte mer. Vet inte vad jag ska göra. Jag kan ta trotset när vi är hemma och inne, men han trotsar alltid när vi är ute också. Tex så vägrar han att hålla handen när vi är ute. Han smiter så fort han får tillfälle och då är det ju bara för mig att springa efter....vilket inte är kul nu när jag är höggravid. Att handla är en mardröm! Han smiter och springer runt och river ner från hyllorna. I dag var det bara brödet, men sist kastade han en Soyaflaska i golvet. När jag säger ifrån blir han naturligtvis skitarg och lägger sig på golvet/marken och gallskriker. Går jag då därifrån så är han snart på benen igen och på väg mot en annan hylla. Vi har 300 m till dagis och jag tar bilen!!! Det är helt sjukt, jag vet. Men jag får jaga honom minst 4 gånger på vägen eller så lägger han sig ner och skriker och då måste jag lyfta upp honom och mer eller mindre dra honom hem eller till dagis.

Han har haft dålig balans innan, men har nu blivit bättre pga att han har fått rör inopererade. Han hade mycket vätska bakom trumhinnan. Så jag förstår ju att han tycker det är kul att få röra på sig utan att snubbla hela tiden. Men det är själva smitandet jag vill komma ifrån. Han måste ju kunna följa med och handla. Pga balanssinnet har han inte använt vagn sedan i julas då vi blev rekommenderade att han skulle gå mer.

Någon i samma sits eller med bra tips om vad vi kan göra?

• Svar på tråden 2-årstrots (han smiter)
  • LuMa

Sätt honom i en kundvagn när du handlar är mitt första tips.
    Jag har själv en tvååring och jag skulle inte släppa lös henne i en butik då hon är mer vild än tam..
    Kollar om du får några andra bra tips som jag kan ta tillvara på och använda mej av på vårt monster också.

Same shit, different name..
  • Crazy Baby

Hart tyvärr inga bra tips då vi är i samma sits!

Vår tjej som blir 2 nu i april är mer vild än tam! Hon kommer att få åka vagn tills hon tar studenten för det GÅR INTE att få henne att gå snällt bredvid!
    Vi gar testat ALLT och hon vet att om hon inte sköter sig så blir det vagnen, men det skiter hon i. Det är så jobbigt för jag tycker ju synd om henne när hon vissa dagar får sitta i vagnen nästan hela dagen eftersom det inte går att ha henne lös!

• lövet2

Mitt tips är att du plockar fram vagnen igen! Självklart behöver han öva balanssinnet, men gör det under ordnade former i stället. Låt pappan ta långpromenader med honom, kolla närmaste sporthall om det finns några tider för allmänheten så han kan springa fritt där inne, släpp lös honom i lekparker osv.

• blekinge

Skönt att veta att vi inte är ensamma i alla fall. Vi sålde vagnen i vintras, men nu när han har blivit så här vild så funderar jag på att köpa en sulky. Kan bara inte bestämma mig om jag behöver en syskonvagn (typ Brio Twinette) eller en enkel sulky (typ Brio Sitty). Vi har vagn till bebisen som kommer om 3 veckor och tanken var att köpa ståbräda, men jag tror inte att mitt lilla odjur står kvar så länge på den.

• Muppmamma

Är det min grabb du haft med dig???

• Mumu

Mmm, håller med Lövet... Klart balanssinnet ska övas, men inte när ni är i en affär eller på väg till dagis, utan på ställen/vid tillfällen då det inte gör något att han springer runt. Annars blir det bara ett stressmoment för er båda och det blir bara bråk och frustration. Köp en ny vagn och börja sätta honom i kundvagnen igen !

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nu har Milla kommit! ♥¸.?°´¯) ♥
  • izza29

Min dotter är exakt lika dan...inte en lugn stund. Kommer att sätta larm på henne i sommar

• Melancholic

låter som min kille det. vette sjutton hur jag skulle grejja det om ajg var gravid också(tror jag väntar med syskon tills han är tonåring, hehe). men jag skulle nog också säga vagnen iaf. det kan ju iof vara knepigt att få dom att sitta i den också men det är iaf skönt att ha med sig. min son har börjat bättra sig lite med rymmandet nu. för ett halvår sen var det omöjligt kändes det som. men han ville ju gärna gå och då funkade det ofta ganksa bra att bara säga "när du går får du gå med mig och åt det håll jag går, springer du ifrån mig får du sitta i vagnen"..och sen så är det bra att träna dom på att "gå fin" eller vad man nu ska kalla det. när man inte har bråttom och kanske har någon med sig som kan hjälpa till med "springandet" om det behövs.

• Crazy Baby
    blekinge skrev 2007-04-01 13:45:08 följande:
    Skönt att veta att vi inte är ensamma i alla fall. Vi sålde vagnen i vintras, men nu när han har blivit så här vild så funderar jag på att köpa en sulky. Kan bara inte bestämma mig om jag behöver en syskonvagn (typ Brio Twinette) eller en enkel sulky (typ Brio Sitty). Vi har vagn till bebisen som kommer om 3 veckor och tanken var att köpa ståbräda, men jag tror inte att mitt lilla odjur står kvar så länge på den.
    Kan tillägga att vi har syskonvagn, tror inte att dottern skulle stå en sekund på en ståbräda!
  • Pallas

Har två såna där i dagsläget (2 och 3 år gamla snart) och det underlättar att ge dem klara uppgifter. "Här, ta den här korgen så går vi och hämtar apelsiner. Du tar en påse och och du räknar i 5 stycken. Bra, TACK så mycket för hjälpen, nu skall vi hämta ost och mjölk!" Ändå gick det sönder ett ägg i affären idag, det är sånt som händer.

Om man inte orkar så är det bättre att inte sätta sig i en situation som innebär en hög risk för konflikt på det här viset. Tids nog kommer de mogna och då kan man träna på att uppföra sig i en affär, men att börja träna mitt när de är inne i en stark utvecklingsperiod kan innebär mer konflikt än det är värt - man är ju inte mer än människa själv heller... När jag har känt att jag inte orkat konflikt med två viljestarka barn i mataffären så har jag satt den ena i sele (en urskön ERGO-sele) på ryggen och den andra har jag spänt fast i kundvagnen. Sedan har jag tränat på kommunikationen där det inte varit farligt för dem, tex på lekplatsen osv.

• Nanna79

Hej, jag har samma "problem". Jag vet inte alls vad man kan göra, men min son sticker ibland bara för att han tycker att det är så himla kul när jag jagar honom. Helst vill jag inte springa efter men man måste ju när det finns farliga saker runtomkring som bilar. Det brukar bli lite bättre när man sätter upp extremt tydliga regler, som att han ska hålla den här saken ända tills vi kommer till bilen eller att han får hjälpa till med något svårt. Men det är väl en period som 2åringar ska igenom, lite skönt tycker jag att höra att fler barn gör på samma sätt!

• blekinge

I dag tog vi den kommande bebisens vagn till dagis. Jag som trodde han skulle vägra åka, satte först dagisväskan i vagnen. Han sprang fram och slet ner den och började själv klättra upp. Så i dag hade vi riktigt trevligt på vägen till dagis. Så jag inser att vi inte klarar oss utan syskonvagn i sommar.

• Lukas Alexander

Skaffa syskonvagn är mitt tips. Har en ettåring och en två åring, skulle aldrig åka iväg med de ensam utan att ha ett syskonvagn. för när tvååringen kommer igång och vill inte gå eller springer bara iväg är det skönt att sätta han i vagnen. Det är urjobbigt att springa efter en två åring samtidigt som man har en liggandes/sittandes i vagnen.

• Hemma hos oss

Jag har också en sådan snabb löpare. Han vägrar för tillfället också att sitta i sulkyn eller i kundvagn.
    Jag försöker att tänka positivt (-Gud, vad smal och snygg och spänstig jag blir!)när jag jagar runt efter honom.

Det enda jag kan trösta dej med är att det går över. För det mesta...

• Inexsana

Jag har köpt en sele med koppel, till min snart två-åring.

Tala i vredesmod och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin har ångrat
  • Pallas

Inexana: Haha, det försökte jag på min när vi var på ett folktätt Los Angeles Zoo, men han bara lade sig platt på marken och vägrade gå ett enda steg med kopplet på...

• duck

Min kille fixar ännu inte att gå i affären även om han heskt gärna skulle vilja. Sätter jag honom i sditsen på kundvagen så ställer han sig upp och försöker klättra ur, livsfarligt... Jag brukar sätta honom i vagnen så kan han roa sig med att plocka med varorna lite ochg sen handlar jag snabbt som blixten. Trots det är det ibland kris innan jag är klar så han får numera oftast stanna hemma.......

• hönapöna2

Jag skulle använda vagn. Jättebra i sådana situationer.
    Varför är det så bråttom att göra sig av med vagnen egentligen? Är det "inte bra" för barnet att sitta i vagn ibland?

Svar på tråden 2-årstrots (han smiter)