• Skogsstjärnan

Tvättstuga! Hur har ni löst smutstvättsortering/förvaring?

Planerar vår blivande tvättstuga men hakar upp mig på hur jag ska ha smutstvättsorteringen och förvaringen. Hur har ni andra den?

Finns det djupa trådkorgar? Funderar på att ha flera av dessa isåfall in i skåp eller under bänk.

Visa mig hur era tvättstugor ser ut, både med förvaring och andra praktiska lösningar!

• Svar på tråden Tvättstuga! Hur har ni löst smutstvättsortering/förvaring?
  • Malia75

Vi har köpt "återvinningslådor" från IKEA och printat ut text och klistrat på. Storleken är perfekt, när en låda är full blir det lagom att köra en maskin. Bild finns i mitt bildgalleri!

• Skogsstjärnan

Coolt och snyggt, men jag skulle vilja ha tvätten helt gömd men ändå lätt att ta fram...

• Malia75

Hm....då är väl en lösning att ha bänkskåp med nån sorts påse/låda inuti som är lätt att dra ut.
    Fördelen med att ha lådor som vi har är att vi inte behöver öppna någon skåpslucka som sen är ivägen när man ska sortera tvätt i de olika lådorna. En annan mäjlighet är kasnke att göra hål i bänksksivan över skåpen så du kan slänga ner tvätt genom hålet, men då mister du ju en hel del bänkyta förstås....

• Skogsstjärnan

Ja, knepigt i-lands problem

Vår tanke från början var att ha ett hål ner från övrevåningen där man kastade ner all smutstvätt men det orkade vi inte börja göra... Då skulle allt ha hamnat i en och samma stora korg in i ett skåp. Men visst skulle det ha varit kul

• Lycka77

Vi har som du just beskrev, hål från badrummet på övervåningen så tvätten ramlar ner i ett högskåp i tvättstugan. I högskåpet har vi ett hyllplan i mitten, och under det har vi trådbackar som vi sorterar in tvätten i, smidigt och tvätten syns inte!

• musli

Jag har två IKEA Pax-garderober mitt emot tvättmaskinen, längst ner i garderoberna har jag vanliga tvättkorgar, 40 graders-tvätt i den ena garderoben och 60 graders i den andra.
    Smidigt och bra...

//heavy metal-mamma...
  • lycklig fru

Vi har byggt en stor tvättkorg av MDF-skivor. Den är avdelad i mitten innuti så att det blir ett stort fack för ljus tvätt och ett för mörk tvätt och sen är den målad i svart och vitt och med texten "TVÄTT" utanpå. Hjul under och ett rejält handtag att dra ut den med. Är ca 60x60och så hög att den precis går under bänken i tvättstugan.
    Jag har ingen bild än, men det kommer.

~~~ Är det vår tur?~~~
  • Skogsstjärnan

Kul att läsa om era lösningar!

Lycka 77: Åh Nu blev vi ju sugna att återuppta våra planer!!! Har du bild på hur det ser ut? Både i skåpet och uppe där ni kastar ner tvätten?

Ser framemot bilder på alla lösningar!!!

• Älskade Ängel

Vi har en "diskbänk" med 3 st trådkorgar under där vi sorterar upp smutstvätten i (ljust, mörkt, och diverse tex sådant som ska tvättas separat)
    Över har vi hyllor att ställa tex tvättmedel och sköljmedel på.
    Funkar jätte bra.

♥våren är här♥nytt hopp♥
  • Truffles
    Malia75 skrev 2007-04-01 16:39:48 följande:
    Vi har köpt "återvinningslådor" från IKEA och printat ut text och klistrat på. Storleken är perfekt, när en låda är full blir det lagom att köra en maskin. Bild finns i mitt bildgalleri!
    Gud så praktiskt det ser ut. Och det borde vara omöjligt för ALLA familjemedlemmar att lägga tvätten fel. Gillar också tanken att det är dags att tvätta när en låda är full!
    I dagsläget bor vi i lägenhet och har gemensam tvättstuga med större maskiner så jag är van att tvätta massor på en gång men får ändå ofta dela tvätten i flera maskiner så jag undrar hur ofta tvättmaskinen i huset ska stå och gå...
  • Malia75

Truffles: Så tänkte jag också, men nu när vi har hus tycker jag att jag tvättar väldigt lite.....det känns nog mycket för att man tvättar allt på en gång när man måste springa i tvättstuga.

• Truffles
    Malia75 skrev 2007-04-02 10:42:01 följande:
    Truffles: Så tänkte jag också, men nu när vi har hus tycker jag att jag tvättar väldigt lite.....det känns nog mycket för att man tvättar allt på en gång när man måste springa i tvättstuga.
    Det låter positivt. Den tanken ska jag bära med mig.
  • Tjej 83

men så lata ni är
    ja bär ner hela tvättkorgen och kör en maskin mörkt o sen en vit, o bär upp det i en annan korg.
    lätt.
    men ja som malia75 har de med bänk o så ska vi med ha när allt är klart.
    och visst låter de kanon med ett hål o bara kasta ner allt. men man ska ju ha plats med.
    nee ja orkar bära så då gör jag det.

fast ni har smarta tips

• ÄngelBängel

Vi har ett vanligt IKEA-underskåp med tre gallerhyllor, och sedan lappar, vit 60, vit 40, mörk 60, mörk 40. Den står intill tvättmaskinen så det är bara att lyfta direkt från skåpet till tvättmaskinen. Jättesmidigt.

Vi är på väg att flytta och då blir det nog något liknande. IKEAs garderober har plastbackar på skena, liknande sina återvinningsbackar, som jag är lite sugen på.

Svar på tråden Tvättstuga! Hur har ni löst smutstvättsortering/förvaring?