Bra enligt mig
Hans syn på att synliggöra individen i varje barn. Att motverka att ett barn känner sig "fel". Att förälderna ska utöva makt, men inte på bekostnad av barnets självkänsla.
Vissa påstår att Juul förespråkar att man lägger allt ansvar på barnet. Vad detta påståeende kommer har jag undrat över länge. Troligen har man hoppat över just de delar av t ex Ditt kompetenta barn som handlar just om att inte lägga över besluten helt på barnen och det kapitlet som handlar om behovet av föräldrarnas makt.
Mindre bra
Tycker att hans språk (inte danskan...

) är lite väl komplicerat ibland. Det är inte alltid man förstår vad han menar i resonemangen.
Har hittills hittat en sak jag inte höll med honom om, men i övrigt så är det för mig väldigt självklara saker han förespråkar.
Övriga tankar och tycken
Jag var på Jana Söderbergs föreläsning för några månader sedan. Hon och Juul har många likheter i det dom förespråkar. Bland annat om att skilja på varandet och görandet, att hitta en balans mellan dessa två vitt skilda saker. En balans som bidrar till att ett barns självkänsla bevaras (den dom har med sig från födseln) samtidigt som man hjälper barnet att bygga upp ett bra självförtroende. Tyvärr fokuseras det alltför mycket på att stärka barns självförtroende idag, dvs görandet istället för att man stärker deras syn på sig själva, varandet.
Jana sa bl a på föreläsningen att det hon tog upp var väldigt självklara saker, alla nickade, sen fortsatte hon med att -"Så, varför gör ni inte så då??"
Anser att det Juul förespråkar iaf för mig är väldigt självklara saker. Känner ofta igen mig i hans exempel och även i hans beskrivningar om vad ett beteende mot ett barn kan ge för konsekvenser som vuxen. Kommer inte behandla mitt barn så som jag har blivit behandlad under uppväxten. Mitt barn ska få synas, lyssnas på, respekteras och få lära sig att han är en fantastisk människa.
Respekterar fullt ut om man inte gillar allt han förespråkar, men har ärligt talat ingen förståelse alls för de som kallar honom flummig eller att han anser att barnet ska ta allt ansvar. Det är för mig som att påstå att genom ncss låter man barnet skrika sig till sömns, helt galet med andra ord.
Passar på att tipsa om Janas bok "Våga vara", den borde delas ut till alla föräldrar!
För mig står han för att "Se mig för den jag är!" "Ta mig på allvar!"