• Pumisen

Tips på lekar till 30 års fest

Min sambo fyller 30 om två veckor o det ska bli fest!

Har någon tips på roliga lekar, el dyl??? Jag har ingen fantasi och just nu sitter jag helt fast!!

Även tips på lättare förtäring vore trevligt......till fika blir det tårta o kaffe, o sen väntas det fest!!

Snälla hjälp mig någon!!!

• Svar på tråden Tips på lekar till 30 års fest
  • MissKate

Maten. Hmm, många mataffärer brukar kunna sno ihop en bricka med kallskuret, frukt och ostar till en resonabel penning, oftast med potatissallad till.

Lekar då..

www.kalasguiden.se/lekar/

• Pumisen

åHHH.. tack, ska in o kika direkt på den länken!!

• WilliamSofia

Du kan ju alltid söka på lekar...

Men annars så är

* en tippspromenad med frågor om alla ganska kul

* Kubb

* det brukar ju vara ganska kul med vad som helst,när man har lite alkohol i sig

Typ hoppa säck,sringa runt pinnen,kasta boll i hink osv...oj det kanske vart lite "tönt varning" men vi hade det när min sambo fyllde 30!

Lycka till!

• MissKate

Fem-kamp i lag, med williamSofias förslag. Kanske pilkastning, spika i planka..

• Pumisen

Grymt sa grisen: Ja, vi har en ganska stor lokal. o tar man bort bord o stolar så blir den rätt så stor!

Williamsofia: stort tack för tipsen...har funderat på den där tipspromenaden...låter kul!

• Pigelinen

Jag har 4 bra laglekar men det krävs lite plats...
    Dela in i lagom stora lag.

Lek 1 Första person skall springa (gå) till en bestämd plats där öppna ett kinderägg och äta upp ALL choklad, därefter bygga ihop leksaken och tillbaka till sitt lag. Först lag vinner.

Lek 2 Skriv ner massa artisters namn på många små lappar. Varje lag har 1 minut på sig att köra. Person 1 ur lag A springer fram till lagledaren och ska komma på en sång och sjunga ( Ex Anna Bok... A B C...) och klarar laget det så springer person 1 och sätter sig och person 2 springer fram och så fortsätter man tills en minut gått. Sen får lag B en minut på sig. Man får passa  om man vill. Här räknar man poäng utifrån hur många laget klarar.

Lek 3 Fixa ett rått ägg i en genomskinlig plastpåse och knyt fast ett långt snöre, hårt!!! (2 påsar per lag)
    Ett par från varje lag knyter fast snöret runt midjan så att ägget hänger i knähöjd mellan benen. Händerna måste var på ryggen. Nu gäller det för paren att snabbast lyckas krossa sina ägg mot varandras ägg. Obs, golvet är inte med, utan det är bara ägg mot ägg som gäller.

Lek 4 Fixa lika många stora dagstidningar som lag (gärna DN eller linande format, dock ganska tunna delar). Fixa någon form av musik. Lägg ut tidningarna på golvet.
    Ett par från varje lag väljs ut, gärna tjej och kille. Varje lag har sin egen tidning och när musiken tystnar ska paret stå på sin tidning... inga problem... men för varje gång musiken tystnar viker lagen ihop sin tidning ett steg... tillslut är den väldigt liten och då måste lagen fokusera och på något vis få båda på plats... när vi gjorde denna valde en kille att lyfta tjejen varje gång så tillslut stod han på ett ben och hon satt gränsle över honom...

När det gäller mat har jag massa ideer, något särskilt ni gillar?

Äntligen äl stegring!!!!
  • Pumisen

Grymt sa grisen: Vilka underbart roliga lekar...ska testa alla tror jag!!!

När det gäller mat, så tar jag gärna emot tips på det mesta! Kanske blir långt att skriva, men jag har mycket kött i frysen, (nöt) om du har nåt bra tips där...
    Men som sagt...alla tips är välkomna...nåt enkelt o gott!

• Pigelinen

Kälknöll (vet inte hur det stavas bara hur man lagar Den sköter sig sjölv i ugnen. Bara att skiva upp och så gratänger eller dyligt till.  Annars om det är grillbitar kan man ju alltid köra grill buffe och köpe potatissallad. Eller varför inte någon god gryta med massa gott i???

Äntligen äl stegring!!!!
  • Pumisen

Tjärknul (stavas så men ser så konstigt ut) har jag oxå varit inne på! och så gör jag potatisgratäng till. Men då har min sambo reagerat o tycker inte att det är lätt förtäring, utan en riktig middag! Jo, kanske sant, men bekvämt att göra!

Jag förstår inte varför man ska göra det så krångligt för sig jämt när det är sånt här???
    Men men, har man börjat nåt så får man ju slutföra det, och lekarna kommer att bli klockrena!!!

Tror du man ska ha sallad till isåfall? det kanske blir för mycket om man ska ha tårta o allt sen...hmmm

• Pigelinen

Men du, gör tjärknul och en sallad med matvete eller dyligt och ingen gratäng, det är ju  jättegott och enkel mat. Koka matvetet efter paketet. Skär rödlök, sallad, tomat, avocado och vad ni gillar, kanske lite sockerärter och så en dressing till...

Äntligen äl stegring!!!!
  • Pumisen

Grymt sa grisen: dum fråga, men vad är matvete??

• Pigelinen

Ingen dum fråga alls... det fungerar som bulgur eller Couscous men är lite större bitar som ett halvt riskorn ungefär... Vi gjorde en sallad som den jag beskrev och hade massa olika pajer till på vår brunch dagen efter bröllopet och det var mycket populärt. OCH jag kom på det nu, man ska även ha candilinibönor (vita avlånga på burk), det var SUPER gott till...

Äntligen äl stegring!!!!
Svar på tråden Tips på lekar till 30 års fest