Hur länge kan man använda bärsjal?
Funderar på att köpa en och undrar hur länge kan man använda den och är det nåt särskilt man ska tänka på innan man köper en?
Funderar på att köpa en och undrar hur länge kan man använda den och är det nåt särskilt man ska tänka på innan man köper en?
Det finns flera olika sorters sjalar och de går att använda olika lång tid.
Ofta börjar man med en lång trikåsjal till en nyfödd bebis, den kan man använda upp till ett år ungefär, men de flesta brukar kompletera med eller byta till en vävd långsjal när barnet är ungefär ett halvår. En vävd långsjal, av bra kvalité kan man bära med i flera år. Jag bar min då treåriga dotter några timmar under en långprommenad förra våren - inga problem alls.
Sen finns det olika varianter av bärpåsar, de används mest de första åren, är ofta inte så praktisk till nyfödd bebis om man inte är van sen innan. Och så ringsjalar - brukar användas mest från att barnet är några månader upp till flera år. Men den är mer att se som ett komplement, man bär oftast inte så långa stunder i ringsjal eftersom den bara belastar ena axeln.
Jag fick hem min MOBY sjal förra veckan, den kan jag använda tills barnet väger 15kg...
Min 13 månaders kille väger 10.5 ungefär...
Men det finns ju en djungel av massa olika sjalar i olika material som klarar olika vikter...
Trikåsjalen var bra till ca. 8 kg. Den fungerade ett tag till men det blev lite svajigt. Dessutom började vi bära på ryggen då och den vävda sjalen är mycket bättre till det.
En lång vävd sjal går att använd hur länge som helst, eller så länge barnet vill bli buret. Ringsjalen har varit bäst efter 7 månader. Nu, vid 12 kg, är det lite tungt eftersom den bara belastar en axel. Men för kortare stunder går det bra.
Är man osäker på vilken sjal man ska ha och inte har möjlighet att prova lite olika så går det att köpa begagnade sjalar lite billigare. Andrahandsvärdet är också högt så säljer man sjalen får man mycket tillbaka. Vi har köpt alla våra sjalar begagnade.
Jag använde min moby wrap till 6,5 kilo ungefär sedan tyckte jag att det började bli svajjigt och köpte en vävd långsjal - och när jag väl provat den var ju trikåsjalen ännu svajjigare så då använde jag den bara för "mysstunder". Från att han kunde sitta med stöd använde jag ringsjalen och den använder jag ett par gånger varje vecka fortfarande (sonen är 20 månader, väger ca 10,5 kilo). Det jag använder mest just nu är min mei tai (knytsele) men även den vävda långsjalen kommer fram ibland.
Så svaret på frågan är:
Det beror på
Jag hörde någonstanns att man kunde bära i sjal upp till 3 år, men d beror nog på vilken sjal. Tror den här personen hade en vävd långsjal.
jag har också köpt alla våra sjalar beggade. de slits ju inte men däremot har de blivit underbart mjuka
satsa på flera sjalar istället för en enda. det är svårt att täcka alla behov med en enda sjal. vi började med en mjuk trikåsjal (moby wrap) som är perfekt till en nyfödd och liten bebis. har en vattenringsjal också som är en bra hjälp i duschen, där satt junior bra medan vi duschade och jag behövde inte vara rädd att tappa greppet om honom. nu är junior så tung att trikån inte avlastar lika bra längre. istället har vi två vävda långsjalar, easycare i olika färger, och snart kommer en tunn sommarsjal med posten.
kolla in sjalbarn.se. där finns bilder på knytningar och ett forum där man kan ställa frågor samt köp- och säljdel där man kan hitta begagnade sjalar.
milimina.......vilken tunn sommar sjal har du beställt?? Tycker alla verkar vara tjocka av de vävda långisarna!
jag har köpt en calin bleu gauze flera som använder den säger att den är väldigt sval och skön!
Du kan bära ditt barn i sjal så länge du själv orkar och barnet vill menman får anpassa sjalvalet allteftersom barnet växer!
Jag bär min 5 åring i bland och han väger 20 kg och är 120 cm lång! inte så länge men så han kan vila sina ben en stund... 3 åringen som väger 16 kg och är 105 cm lång åker då och då han med och är ofta sugen när lilla syster tar fram sina sjalar. vår lilla som är 18 månader väger 8 kg och bärs i ilika sjalar...
det är svårt att säga vad som är rätt och vad som är fel. En del passar det att bära i ringsjal en del i vävda knytsjalar och andra kan bära i trikåsjal länge... det beror på en själv och barnet... vikt och vad man ska göra...
det är inte helt ovanlgit att man efter ett tag har sjalar för olka tillfällen... om man ska bära länge, en ltien stund tex