• Puss och Kram

vad är ingredienserna i en klassisk princesstårta?

Ä det någon som vet hur man gör ,jag har glömt hur det var.
    Jag tänkte köpa tårtbotten, har för mig att det är hallonsylt och grädde i, men hur var det sen då? Ja marsipan naturligtvis också...

Kan någon hjälpa mig?

• Svar på tråden vad är ingredienserna i en klassisk princesstårta?
  • turpis

vaniljkräm! Gör fast marsansås (om du inte gör från scratch) och blanda med vispad grädde så blir det fluffigt. Riktiga hallon (tinade frysta) blir lite syrligare och godare än sylt tycker jag, men det är en smaksak.

• LillaLinan

Egentligen om man ska vara petig är det väll va man kallar operatårta när det är sylt i, tror att prinsesstårta bara har marsankräm å grädde...men jag använder alltid sylt i mina

• Puss och Kram

Du har nog så rätt LillaLinan, då ska jag väl göra en operatårta

marsan blandat med grädde... ja så var det. Ni är pärlor tjejer...

• LillaLinan

jag brukar göra bottenlagret med sylt, mellersta med marsankräm och översta med vispgrädde/vaniljsocker men man kan säkert blanda oxå...

• turpis

Ja, kan bli väl mycket grädde om man blandar det i marsankrämen också (jag tänkte ett eget gräddlager också), men man får mer höjd på tårtan. I köpetårtor är det gelatin i grädden har jag för mig, det är därför de kan göra så tjocka gräddlager. Har aldrig lyckats med det själv.

Aha, det heter operatårta då! Man lär sig nåt varje dag!

• eileme84

En riktig princesstårta består av 3 tårtbottnar

lägg hallonsylt på första bottnet och lägg på nästa botten där lägger du vaniljkräm och ett lager grädde som du gör som en kupol sedan tar du och lägger på nästa botten och rundar till tårtan lägger liiite grädde på den översta botten så att marsipanen ska fastna. pudra med florsocker

så fick vi lära oss att riktig Princesstårta är och jag e utbildad bagare/konditor

• Trinitario

En princesstårta består utav vaniljkräm och grädde, 3 sockerkaksbottnar.

/Konditor

Satan den allsmäktiga -the one and only!
  • Laire

Bra sida med instruktioner och bra bilder:
    http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=3704

Och som tidigare talare sagt, ingen sylt egentligen.

Får det verkligen vara sylt i en prinsesstårta?
    Ja, det tycker jag, men ursprungstårtan har bara vaniljkräm och grädde. Då känns tårtan nästan som att äta moln, men å andra sidan smakar den inte lika mycket.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
Svar på tråden vad är ingredienserna i en klassisk princesstårta?