• Umbra

Min 2-åring vill bara äta pasta...

Vet inte vad jag ska göra snart... På dagis säger de att han brukar äta potatis och annat men hemma är det tvärstopp. Hans kosthållning består till 99% av pasta med olika såser, alt. korv eller köttbullar.

En ledig vecka hemma blir det makaroner och köttbullar till lunch varenda dag och spaghetti och köttfärssås till middag varje dag! För det är det enda han äter. Vad gör man? Han kan också äta youghurt och flingor tex. Men ingen fisk, ingen potatis eller potatismos, ytterst sällan lite ris men då skall det vara torrt, utan sås eller annat. Kyckling ratar han också. Nån med tips på vad man ska göra? Ger honom fil eller yougurt om vi lagat nåt han inte gillar, för att han skall få i sig nåt, annars kan han inte sova sen pga att han är för hungrig...

• Svar på tråden Min 2-åring vill bara äta pasta...
  • blonde redhead

Men ge han pasta då om han nu äter det. Det är ju bättre än bara fil och youghurt.

• Umbra

Jo jag gör det oftast. Men är både rädd att han skall tröttna, sedan blir det lite enformigt för oss också Tänker bara att jag måste fortsätta erbjuda annat, liksom, att det skall lossna. Men det kanske det inte gör...

• 2006ängel

Ge han pasta då,...han äter ju annat på dagis ;)

Min lillebror är uppväxt på makaroner och majs,...
    Han är 16 år nu och mår hur bra som ;)

• 2006ängel

....men han äter köttbullar och köttfärssås oxå,
    men då äter han ju inte bara pasta i alla fall ;)

• Umbra

Nej det är sant, det gör han ju inte...

Skulle vilja att han fick i sig potatis bara så det blev lite mer varierat, men vore han italienare skulle väl ingen höja på ögonbrynen...

• 2006ängel

Jag tycker inte du ska oroa dig, bara han är pigg och glat å äter så är det väl inga problem.

Om min bror lever och mår bra som inte ens ville ha köttfärssås på mackisarna så går det nog bra för din kille me

Kram

• Umbra

Tack snälla, jodå pigg är han men ganska smal och liten... Tack för hjälpen, det känns bättre. Jag vill ju inte låta honom somna hungrig när det finns sånt han faktiskt vill ha... Kram tillbaka!

• niamh

Min 2-åring gillar att "dippa" ugnsstekta potatisklyftor i olika såser... annars äter han inte heller så mycket potatis. Men just detta är kul, eftersom det blir lite av en lek.

• mirakelmamma

Åh, va skönt att höra att det är nån mer 2 åring som bara vill ha pasta. Vår mellantjej som är 2,5 år vill bara ha makaroner av olika slag eller spaghetti. Till detta äter hon köttfärssås eller köttbullar. Mamma säger att det inte är nån fara eftersom min lillebror bara åt makaroner och drack oboy när han var liten. Han är över 20 nu och mår prima.

Ge honom det han vill ha - bättre att han äter enformigt än att han inte äter nåt.

Ha det bra

• Kixi

Det är bara att ge honom pasta, han tröttnar snart. Det är ganska typiskt för 2-åringar tror jag. Huvudsaken är ju att han får i sig kolhydraterna på något sätt, sen om det är via potatis eller pasta eller ris spelar inte så himla stor roll i den åldern. Äter han potatis och ris på förskolan så får han ju i sig sånt där.

• italienskamamma

Min dotter är likadan vi har försökt med allt. Hon är nu 4 1/2 och mår hur bra som helst! hihi

Hon är född i italien och där äter man typ nästan bara pasta till lunch. Ingen potatis och jag lovar att barnen inte mår sämre av det

Men man kan ju ha massor av olika grönsaker och kött/fisk i såsen så att man varierar.

• Ragnar

Vi har haft några perrioder då lillen bara velat har en sorts mat. Upp till en viss gräns har han fått det om det varit något nyttigt. Vi har fortsatt att erbjuda annan mat, dock utan att truga och efter ett par veckor har han ätit allt möjligt igen.
    Ett tag ville han bara ha youghurt och eftersom han blir dålig i magen av att äta mjölkprodukter mer än en gång om dagen så fick han helt enkelt vara hungrig om han inte ville äta annat än youghurt. Vakande han på natten och var hungrig erbjöd vi annat än yoghurt och då blev han bara arg och somnade utan mat. Efter ett par dagar åt han som vanligt igen.

• Linda C

Min son på snart 2 är också inne på pasta just nu, äter väl visserligen annat med men det är klara favoriten. Han hämtar paketet i skafferiet och ger mig så jag ska koka dem

Tycker inte du ska vara orolig barn har sina idéer ibland och pasta är ju ingen dålig mat.
    Såg på tv4 nyhetsmorgon för ett tag sedan, de pratade med en läkare om barn och mat. Hans son ville ett tag bara äta hemmagjorda hamburgare, som svar på frågan från programledaren vad han gjorde åt det då svarade han: "gjorde hamburgare"

Svar på tråden Min 2-åring vill bara äta pasta...