• Madida

TEACCH

Någon som vet vad TEACCH-metoden går ut på? Skulle vara väldigt tacksam för svar..

• Svar på tråden TEACCH
  • Joelssonskan
    En metod som många med autism använder sig av...de har ett schema med olika bilder som de ska följa bland annat! Om jag ska gå in djupare så blir det en lång uppsats! Var det något speciellt du menade?
    stolt mamma till lilla Moa 060411
  • Madida

Joel82: Nej jag var bara lite intresserad. Jag visste att det var en metod som personer med autism anväder sig av.
    Jag har sökt ett jobb som vårdare på ett ställe där det finns barn med autism. De arbetar väldigt mycket med TEACCH.metoden och jag var därför intresserad av att lära mig lite mer.

• Joelssonskan
    Vad roligt! Jag jobbar med en tjej med autism och hon använder sig av just den metoden...är mammaledig just nu bara så jag har ju inte varit på jobbet på ett tag...
    stolt mamma till lilla Moa 060411
  • Tessika

Hej, jo vi använder den på jobbet, fungerar bra åt vissa och dito, man märker efter ett halvår vartåt det lutar, dvs om barnet tar till sig det. Använder även pictogram bilder, men all aktivitet via schema, glömmer vi oss så kan det förstöra nästan hela dagen åt våra små busfrön.
    Men att börja förklara Teacch bli knepigt

Tess

• Tessika

De är nog skyldiga att lära ut det på arbetsplatsen,gm kurser, info mm som sagt vissa barn MÅSTE ha det, annars förstörs hela deras dag

• Eliama

TEACCH/tydliggörande pedagogik handlar om att göra världen mer begriplig och meningsfull för personer med autism. Det handlar om att ge dem verktyg för kommunikation (i de flesta fall bilder) och strukturera miljön och verksamheten så att individen vet
    VAD, VARFÖR, HUR och HUR LÄNGE man ska göra någonting. Dessutom ges ett svar på VAD som händer SEDAN. Genom att göra vardagen förutsägbar skapar man trygghet och ett ökat välmående samt goda förutsättningar till utveckling.

Googla på TEACCH alternativt tydliggörande pedagoogik så kommer du hitta masor av information, detta var bara grunddragen.

• Madida

Siania: Tack för din förklaring. Ska googla på det oxå

• soflin

Hej! Flåt men måste fåvara petig.. TEACCH finns INTE i sverige! Det vi menar när vi säger att vi arbetar med TEACCH är att vi använder EN DEL som INGÅR i ett program som BARA fins i North Carolina. TEACCH är ett sätt att arbeta där alla instanser finns på samma ställe där man följer en person från "vaggan till graven" med ett och samma team kring den personen. Det vi gör i sverige är att arbeta utifrån deras pedagogiska tankar kring tydliggörande pedagogik! TEACCH är toppen men fins tyvärr inte här!!! Sorry! Inget påhopp vill bara förtydliga!

• Huldaiii

Ehm jo det finns? och har funnits i några år nu- det är hämtat därifrån däremot. vid gravt autistiska barn på träningsskola används detta...

Svar på tråden TEACCH