• Lady Bling

Så ont i nedre delen av magen!

Jag är gravid i vecka 34+2 och har sedan ett tag så ont i nedre delen av magen! Det känns både ömt och drar, sliter och värker och jag kan inte ens gå rakt upprätt på grund av smärtan.

Vet inte hur jag ska beskriva det, det känns nästan som om livmodern ligger med barnets huvud och trycker och vilar mot översidan av blygdbenets översida. Det känns längs hela framsidan ungefär från höftben till höftben. Det känns som om man skulle behöva lyfta upp magen så att smärtan ska försvinna, men om jag försöker stödja den lite gör det ingen skillnad ändå.

Har smärtsam foglossning också som jag haft sen kring vecka 20 och är MYCKET värre nu, men den smärtan sitter mer i själva bäckenet och strålar även neråt. Den här smärtan känns ovanför bäckenet och som om den kommer mer från själva livmodern.

Är det någon som kännt eller känner något liknande?

• Svar på tråden Så ont i nedre delen av magen!
  • rulltårtan

Jag känner igen det du beskriver och man har sagt till mig att det är bebisen och bebisens huvud som ligger och töjer ut ligamenten och liknande inför förlossningen.

En stickande, dragande känsla? Och ibland känns det som att "nu får jag knipa annars kommer något ut!".

• Wisterialane

Ja jag känner igen mig och är i vecka 26+6 idag. Jag var så orolig att jag ringde i går till förlossningen och frågade vad jag skulle göra och fick rådet att åka upp. Det är bättre du ringer dit och frågar och åk upp om du är mera orolig. Det var ligamenten som töjde ut sig trodde dom för jag hade inte några värkar enligt kurvan. Barnet mådde bra också så det känns skönare att veta än att inte veta vad det var.

• FrökenFräken1

Jag har inte alls haft det så tufft som du, men känner igen känslan. Som de andra säger- det låter som ligamenten. Men du har ju muskelfästen där också. Tänk på att inte lyfta tungt och fråga mvc/ läkare om du kan träna upp dig. De kanske har kontakt med en kunnig sjukgymnast? Men kolla upp det om det känns för läskigt!

• Lady Bling

Tack så mycket för era svar!

Nej det kommer inga sammandragningar i samband med detta, så jag tror inte at tdet skulle vara någon sorts för tidigt värkarbete. Eller snarare så är det så att har jag ofta sammandragningar, men dom kommer inte just i samband med den här smärtan känns det som. dom känns som om dom är oberoende av varandra. Är sjukskriven dels också för just för tidiga sammandragningar som gör ont sen kring vecka 20, men har ingen påverkan på livmodertappen, i alla fall inte sist jag var hos läkare för ett tag sen.

Svar på tråden Så ont i nedre delen av magen!