• Sicali

Varför köper man leksaksvapen till barn???

fröken Anna skrev 2007-04-02 20:04:34 följande:
    Nej inga vapen hos mig! Stöder inte krig och våld.Barnen vet vad vi har för syn på det här hemma. De var att jag avskyr krig och våld. De har aldrig fått ngt som kan förknippas med sådant av mig eller deras pappa. Jag är benhård på den punkten.Det betyder inte att jag hindrar dem från att leka dessa lekar. Det betyder inte att de får lämna tillbaka en pistol de fått i present.Det betyder att mina barn växer upp med vetskapen om att krig/våld inte accepteras i vårt hem, eller av oss. De har heller aldrig fått använda våld. Aldrig slagits. För oss är det så enkelt. Skönt för mina barn. Sonen är 15 nu och vi pratade om detta nyligen. han tyckte att det var bra att vi inte hade sådana leksaker hemma. Hanns barn skall inte få det heller. Det kan vara tryggt och skönt för barn när föräldrar tydliga tar avstånd från något. Och står för det.
    Så himla bra skrivet. Precis så kommer vi också göra, vi ger honom inga vapen själva och det är inte okej att slåss men vi hindrar heller inte lekarna eller lämnar tillbaka presenter.
  • Sicali

Det finns massa leksaker till barn så varför man just måste köpa vapen förstår jag inte.

• Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:22:42 följande:
    kanske är en sån som inte kommer få några leksaker..så då börjar han kanske att stjäla ist..
    Vilken konstig kommentar.
  • Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:26:12 följande:
    ja ja den som lever..det var väl ingen konstig kommentar..det är ju på det sättet vissa tänker har jag märkt..
    Jo jag tycker den var väldigt märklig. Jag har inte sett nån som inte tänker köpa leksaker alls till sina barn, men visa gärna vilket inlägg du syftar på.
  • Sicali
    Dubbelwe skrev 2007-04-02 20:28:59 följande:
    Sicali- Ja det finns som sagt så mycket man kan köpa sina barn, men alla tjänar de samma syfte. ATT stimulera barnens lek mot utveckling.
    Ja och jag kan inte köpa alla miljoner olika saker som finns, jag måste välja bort en del. Jag väljer bort vapnen.
  • Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:29:59 följande:
    har frågat ts om vad den tänker köpa till sitt barn men vägrar att svara...bara därför jag undrar..
    Med tanke på att barnet är sju månader så är kanske ett kramdjur och en speldosa lämpligt?
  • Sicali
    Dubbelwe skrev 2007-04-02 20:34:09 följande:
    Sicali-Ja det är ju såna val man tvingas göra såklart. Men vad TS frågade var ju om någon hade ett vettigt motiv till varför barn får leka med lekvapen. Just därför tycker jag man kan fråga sig varför en förälder som är emot vapen tycker det är okej med övriga leksaker såsom lekkök och barbies. OBS jag är FÖR alla dessa prylar men kan/vill inte heller köpa allting och gör därför medvetna val i leksaksdjungeln.
    Ja, kanske för att många vapen är skapta för att skada människor. Det är ju knappast en spis.
  • Sicali
    Dubbelwe skrev 2007-04-02 20:37:57 följande:
    Sicali- Nej men spisen är ju ett sätt att träna sin sociala roll lika så som man kanske vill leka jakt?
    Och det kommer han säkert att göra hos sin mormor, hos kompisar och på dagis. Men jag känner mig inte bekväm med att köpa vapen till honom själv så enkelt är det. Vill han med sin livliga fantasi leka jakt med pinnar tex så hindrar jag honom inte men jag personligen köper inga vapen till min son.
  • Sicali
    Bo Peep skrev 2007-04-02 20:40:19 följande:
    Om barnen är i en ålder där de aktivt uttrycker att de vill ha vapen så talar jag om varför de inte får det och köper nåt annat som ett spel eller en leksak som går att göra nåt med typ en drake, en bandyklubba, ett tält whatever. Sen om de är så kreativa att de bygger en pickadoll av lego - det är inget jag stoppar eller förstör. Men jag ser inget gulligt med fullt utrustade små barnsoldater.
    Precis, barn tränade sin sociala roll även innan vi började tillverka leksaksimitationer av vapen. De har fantasi och använder det som finns.
  • Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:44:58 följande:
    JennieL- japp, inte för att jaga med iaf.. utan bara för att döda andra.. =)
    Dina kommentarer är så välgenomtänkta, nyanserade och mogna verkligen.
  • Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:46:06 följande:
    conevillage- det var ju bara en löjlig sak.. typ som om man leker med pistoler så blir man mördare..
    Har nån sagt det? Visa gärna var isåfall.
  • Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:47:18 följande:
    sicali- har du läst hela tråden så förstår du varför jag skriver det.. Ironi...
    Har läst hela och jag står fast vid min åsikt om dina kommentarer ändå.
  • Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:50:43 följande:
    sicali- va bra.. så varför vill inte du att dina barn ska leka med leksakspistoler?
    Det har jag redan svarat på, är du intresserad så får du leta upp det svaret.
  • Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:51:45 följande:
    sicali- ja du ser ju vad gresligagreta skriver.. att vi lär dom att bli barnsoldater..
    Men det var inte det du syftade på eftersom de skrevs efter ditt inlägg så visa nu.
  • Sicali
    Dubbelwe skrev 2007-04-02 20:52:30 följande:
    Barn har en rädsla för vad de lär sig, tex att man kan dö. Vuxna är rädda för att lära sitt barn att man kan dö. Förstår ni? Man bör inte som vuxen hyssja ned allt som är farligt. Ett friskt barn kan se skillnad på lek och verklighet.
    Och genom att inte köpa dessa plastvapen i leksaksaffärerna så hyssjar man automatiskt ned allt som är farligt?? Håller inte med om det riktigt. Jag ser inget skäl till varför jag personligen måste köpa en pistol eller ett gevär till min son.
  • Sicali
    Bo Peep skrev 2007-04-02 20:54:27 följande:
    Det finns många sätt att dö på och som tur är så är det få barn som i Sverig i dag för vara med om att någon anhörig faller offer för vapen. Det finns andra sätt att lära barn hantera döden i sin vardag om det är det som är syftet med leksamksvapen. Man kan prata med dem tex.
    Det borde väl vara bättre också tycker man, att prata med dem istället för att köpa en pistol till dem.
  • Sicali
    gizmolarson skrev 2007-04-02 20:55:26 följande:
    sicali- jag har svarat på frågan om varför jag köpte EN plastpistol till min brorson... det var ju det frågan var från början eller hur??tycker att det är jättebra att du inte köper till dina barn.... vi är ju alla olkia...tur är väl det eller hur??!!
    Jo det är sant. Nu skall jag iallafall sova för jag skall upp 05.15 imorron. Fasar redan för det.
Svar på tråden Varför köper man leksaksvapen till barn???