• Jhen

Baka med kesella

Är det någon som har något gott recept på kakor som bakas med kesella? Min burk går ut idag, men istället för att slänga den tänkte jag baka något gott att bjuda min syster på i eftermiddag.

• Svar på tråden Baka med kesella
  • AnnaK

Muffins med Kesella

3 ägg
    1 dl strösocker
    1 dl suketter strö (eller annat sötningsmedel)
    75 g Kesella Mager
    50 g rumsvarmt margarin
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk citronsaft

Vispa ägg, socker + sötningsmedel riktigt pösigt (gärna med elvisp). Rör i Kesella och margarinet. Blanda sist i mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör smeten slät. Klicka ut smeten i 20 muffinsformar. Grädda ca 10-15 min i 175°C.

• AnnaK

Muffins med vitchoklad

200 g hackad vitchoklad
    2 dl smör
    2 dl strösocker
    3 ägg
    2 dl Kesella
    1 1/2 tsk bakpulver
    1 tsk bikarbonat
    5 dl vetemjöl
    2-3 dl frysta hallon

--------------------------------------------------------------------------------

Smält den hackade vitchokladen i en djuptallrik över en gryta med kokade vatten. Rör hela tiden. På så sätt unviker du att chokladen blir grynig. Vitchoklad är väldigt värmekänslig.

Under tiden chokladen kallnar vispar du smör, socker, äggen & Kesella vispa ordentligt. När chokladen svalnat häller du ner den i smeten och vispar.

Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke. Rör i hop äggblandningen & de torra ingredienserna noga.

Fördela smeten i valfria muffins- formar ungefär till mitten av formen. Stick ner valfritt antal frysta hallon i varje muffinsform. Grädda i 18-20 min i 175°C för stora & en något kortare stund för mindre muffins.

• AnnaK

Fyllda chokladmuffins

Amerikanska jättemuffins med läcker fyllning.

5 dl vetemjöl
    1 1/2 dl kakao
    1 tsk bakpulver
    1/2 tsk bikarbonat
    2 krm salt
    2 1/2 dl strösocker
    3 ägg
    125 g smält smör
    2 dl matlagningsyoghurt

Fyllning:
    250 g Kesella
    1 dl florsocker
    1 tsk vaniljsocker

--------------------------------------------------------------------------------

Sätt ugnen på 200°C. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat och salt. Vispa socker och ägg pösigt. Vispa i smör och yoghurt och rör ner mjölblandningen. Fördela smeten i 12 stora pappersformar eller en smord muffinsplåt. Grädda mitt i ugnen 16-17 min. Låt svalna. Smaksätt Kesella med florsocker och vaniljsocker. Skär ett strutformat hål i varje muffins. Lägg i fyllningen och sätt tillbaka ?locket?.

• AnnaK

Saftiga chokladmuffins

3 ägg
    2 dl socker
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 dl Kesella Lätt
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    3 msk kakao
    1 msk kallt vatten

Sätt på ugnen på 200°C. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda i en annan skål mjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Blanda ner mjölblandningen i äggsmeten och vispa så att allt blandas. Vispa i Kesella och häll i muffinsformarna. Grädda i ca 15-17 min.

• Trinity78

Här är ett recept från ica.se:

Cheesecake med färska bär

Portioner: 6-8

Ingredienser

BOTTEN:
    10 digestivekex
    75 g smör

FYLLNING:
    300 g färskost
    1 1/4 dl kesella (125 g)
    3/4 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    2 äggulor
    fint rivet skal och juice av ½ citron

GARNERING:
    färska bär , exempelvis jordgubbar, vinbär, hallon

GÖR SÅ HÄR:
    Sätt ugnen på 175ºC. Krossa kexen i t ex en matberedare. Smält smöret och rör ner det.
    Tryck ut massan i en form, 24 cm diameter, eller i 12 mazarinformar av aluminiumfolie. Mixa samman färskost, kesella, socker, vaniljsocker, äggulor, citronskal och -juice till en jämn smet i matberedare. Häll smeten i formen/formarna.
    Grädda små formar i ca 20 minuter och 20-30 minuter i stor form. Låt kallna och garnera med färska bär.

Behöver nån som behöver mig
  • AnnaK

Hallonpaj med kanel och kesella
    .
    TIPS Visst kan du byta ut dem mot djupfrysta eller mot bär av andra sorter.
    Tänk även på att pajskalet ska svalna helt innan det fylls.
    Det går bra att laga skalet dagen innan det ska ätas.

INGREDIENSER
    (Till 1 paj, ca 8 bitar) Pajdeg:
    2 dl sojamjöl
    100 g smör
    1/2 vaniljstång Fyllning:
    2 dl vispgrädde
    1 dl kesella
    1/2 vaniljstång
    2 tsk kanel
    2 tsk pressad citronsaft Till servering:
    100 g, ca 30 st, färska hallon Du behöver också:
    Pajform med löstagbar botten

SÅ GÖR DU
    1. Värm ugnen till 200°. Skåra vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Spara hälften till fyllningen. Mät upp sojamjölet i en bunke. 2. Skär smöret i tunna skivor (går alldeles utmärkt med osthyvel) ner i mjölet. Lägg i hälften av vaniljfröna. Arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck degen i en pajform med löstagbar botten. Grädda skalet i ca 15 minuter eller tills det fått fin färg. Låt skalet svalna helt. 3. Vispa grädden till fast skum. Rör ner kesella, vaniljfrön, kanel och citronsaft. 4. Fyll pajskalet med fyllningen och dekorera med bären.

• AnnaK

Kladdkaka

8-10 bitar:
    3 ägg
    2.5 dl fruktsocker
    1 dl vetemjöl
    0.5 tsk bakpulver
    3/4 dl kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2 krm salt
    250 gram kesella

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg o socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser tillsammans i en bunke och de kleggiga i en annan. Vänd sedan ned de torra i äggkesellablandningen. Häll upp en bröad form med löstagbar kant. Grädda 25 min i nedre delen av ugnen.

• AnnaK

Smal Moccadessert 4st

20st kaffebönor
    4dl kesella
    2tsk fruktsocker
    1tsk kakao

Tillagning:

Krossa kaffebönorna. Blanda kaffebönor, fruktsocker och kesella.
    Fördela i portionsvis i glas, Pudra över kakao, garnera med hela kaffebönor.
    Servera.

Näringsvärde per portion:
    Kcal: 150
    Kolhydrater: 5 g
    Protein: 10 g
    Fett: 10 g

Svar på tråden Baka med kesella