• Anonym (ny mamma)

Förlossnings/amningsdepression - Vilken hjälp, hur länge

Jag är en relativt nybliven mamma som precis har sökt hjälp för amningsdepression. Jag har känt att allt inte var riktigt bra sedan förlossningen och förra veckan då pappan var bortrest tappade jag greppet totalt. Jag fick en enorm ångest och klarar inte att vara ensam med vårt barn. Jag har kallat på all hjälp jag kan få. Jag har pratat med BVC, läkaren på VC, min barnmorska och till och med psyk. Alla säger att det är SÅÅ vanligt och att det går över... men ingen jag har pratat med har egentligen behandlat någon mamma för det här. Jag har fått lergigan för att minska ångesten och blivit sjukskriven i några dagar för att min man skall kunna hjälpa till med bebisen och jag slipper vara själv. Trots allt detta mår jag inte bra. Jag har aldrig haft problem med psyket förut, kanske är det därför allt känns så skrämmande. Jag skulle vilja höra av andra som har råkat ut för det här och blivit bra. Vad blev ni hjälpta av och hur lång tid tog det för er. Jag skulle så gärna vilja kunna njuta av vårsolen och av mitt lilla barn men hur?

• Svar på tråden Förlossnings/amningsdepression - Vilken hjälp, hur länge
  • niiile

Hej, jag drabbades av depression under graviditeten.. och det är nu jag ser en ljusning (barnet är snart 7 månader.

Jag har fått stöd sedan mitten av graviditeten i form av samtal 1 gg/vecka, efter förlossningen provade jag under en tid medicinering och samtalen fortsätter.

Tid och stöd är det som hjälpt mig.. tror det hade gått fortare om jag hade accepterat att jag mådde dålig och låtit sjukskriva mig.

• K C J

Jag fick en förlossningsdepression när min dotter var ca 3 månader. Började precis som du beskriver med att jag tappade kontrollen och fick en enorm ångest. Du får GÄRNA skriva till mig så ska jag berätta hur jag fick hjälp osv. Det har varit en lång resa men i dag mår jag toppen!

KRAM

• K C J

Jag fick en förlossningsdepression när min dotter var ca 3 månader. Började precis som du beskriver med att jag tappade kontrollen och fick en enorm ångest. Du får GÄRNA skriva till mig så ska jag berätta hur jag fick hjälp osv. Det har varit en lång resa men i dag mår jag toppen!

KRAM

• K C J

KRAM

• K C J

OJ då! Tror minsann att sidan hakat upp sig... Var inte meningen att göra flera inlägg..

• Anonym (ny mamma)

Hjälp! Har svårt att tänkta mig att må så här i månader.... Stackars barn. Det är tur att bebisen har en mycket väl fungerande pappa. Men jag känner mig så skyldig, som om det bara vore att rycka upp sig och ta sig i kragen så skulle allt fungera igen. Men jag kan inte.

• Anonym

Hej, jag fick också en förlossningsdepression och precis som du sökte jag med ljus och lykta efter hjälp eftersom jag kände så starkt att jag ville må bättre för mitt barn. Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera en möjlig hjälp. Det är inte så att det måste vara problem med anknytningen, det upplevde inte jag men fick ändå hjälp genom denna verksamhet. Lycka till!

www.spaf.a.se/swedish/om_psykoanalys/spadbarn/spadbarn.html

• Anonym (ny mamma)

Jag bor inte i stockholm så det blir nog inte lika lätt för mig. Men de kanske vet någon i närheten som kan hjälpa. Var det samtal som hjälpte dig "anonym" och hur lång tid tog det innan du började känna dig bättre. Som jag mår nu får jag panik om jag lämnas ensam med barnet och är bärför sjukskriven så maken kan ta ut föräldradagar och ge mig stöd här hemma. Men han kan ju inte vara hemma hur länge som helst och därför känner jag mig lite stressad att bli bra fort så jag kan fungera själv tillsammans med vårt barn.

• K C J

Anonym (ny mamma)

Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter till dig. Kan jag kontakta dig på något sätt eller vill du vara helt anonym??

Jag vet att jag saknade någon att prata med när jag mådde som sämst och därför vill jag gärna hjälpa nu om jag kan...

• Anna 69

Hej fick en förlossnings depprition och jag fick antedepprisiv tablett. Men det tar ett par veckor innan man känner sig bättre.

Svar på tråden Förlossnings/amningsdepression - Vilken hjälp, hur länge