Ekonomistudier - Distans - VAR?!
Jag ville så gärna gå ett program som har med ekonomi att göra, men hittar inget universitet/högskola som har det!
Jag ville så gärna gå ett program som har med ekonomi att göra, men hittar inget universitet/högskola som har det!
My point exactly, Kanelflickan!
Kanelflicka> Intressant länk. Undrar om det även gäller de elever som plockat ut sin kandidatexamen framför datorn.
När det gäller sådana här distanskurser.. Går man inte miste om rätt viktiga moment i en utbildning? Tex projektarbeten i grupp, och andra gemensamma arbeten/rapporter/laborationer? Även andra moment som tränar ens sociala färdigheter, såsom presentationer och redovisningar inför folk, är väl bortblockat?
Här är sidan som fyra högskolor/Univeristet som har ekonom-onlineprogrammet gemensamt: www.bli-civilekonom.nu
Pratade med en del arbetsgivare på vår arbetsmaknadsdag kring det med distansstudier då jag självfunderar på att byta över eftersom jag flyttar 10 mil från skolan och dessutom ska vara mammaledig. (Läser Ekonomi själv, dock ej på distans).
Arbetsgivarna sa såhär, ungefär: (Jag frågade om byte till distansprogrammet)
"Självklart är det alltid svårt med nya upplägg av program där arbetsgivaren inte är insatt i vad det innebär, precis likadant är det när en student sätter ihop en examen själv dvs ej läser program. Men om du jobbat samtidigt mer än extra lite då och då eller som i ditt fall ska ha barn så är det förstående, det ser man snabbt på CV:n. Det visar att du vill avsluta dina studier och visar att du är ambitiös."
Tror nog att distans blir mer och mer acceptabelt jämfört med för några år sedan. Precis som ReRant säger så missar man många projekt men fördelen är att du kan jobba extra på tex en ekonomiavdelning undertiden (dagtid) och på så sätt skapa kontakt med en framtida arbetsgivare.
Finns både fördelar och nackdelar
therre skrev "Det är väl klart man kan! En examen är alltid en examen."
Njae. Så enkelt är det ju knappast. Det kommer alltid råda konkurrens om jobb. Frågan är alltså om hur arbetsgivaren väljer mellan två sökande när den ena har sin examen från tex Handelshögskolan i Stockholm och den andre har tagit sin examen hemma framför datorn via tex BTH.
Jag tror helt enkelt inte att distanskurser ännu har nått upp till den statusen att de kan konkurrera mot traditionella utbildningar. Kanske för att (precis som Olgas skrev) arbetsgivarna vet för lite?
Distans finns bara på halvfart om du ska läsa ett program, anledning är att lärosätena förutsätter att det finns en anledning till att du ska på distans, t.ex. att du arbetar idag och vill läsa samtidigt eller t.ex. har barn och därav inte känner att du kan läsa på heltid.
Ekonomiutbildningar finns på många lärosäten i landet och det anses att det ska finnas tillgänglig för de flesta inom relativt bra pendelavstånd.
Växjö universitet har många kurser inom ekonomi på distans, bl.a. alla företagsekonomikurserna inkl C-uppsatsten och då kan du själv sätta ihop de poäng som krävs för en ekonomiexamen. Jag rekommenderar inte det, men är en möjlighet om du absolut vill läsa på distans.
TS, jag menade ekonomutbildningarna
miroi.se
e säkert bra iall ära men hittade inget om det var csn berättigat??