• 71a

All inlagd sill är väl inte OK, typ senapsgravad osv.?

Alla skriver att man kan äta all inlagd sill i glas- och plåtburk, men kan man verkligen det ? Jag älskar senapsgravad, majonäsgravad sill osv. Men är gravad sill verkligen OK ? Ingen annan gravad mat är ju bra. Och all annan sill är ju också rå, hur fungerar det ? Nu i påsktider vill man ju gärna äta en massa sill, men vågar man det ?

• Svar på tråden All inlagd sill är väl inte OK, typ senapsgravad osv.?
  • Mizzz

sen vet jag inte om du tycker inlagd sill och gravad sill är samma sak?

♥♥ Jag har lilla Linus i magen ♥♥ 15 dagar kvar till BF
  • vill bli mamma meddetsamma

inlagd sill som abbas senapssill o skärgårdssill är helt ok att äta! jag ska äta extra mycket av det nu när man inte får äta av den goda laxen...

• Smilla75

Jo, all sill går bra. Spelar ingen roll om den är gravad. Det som skall undvikas är vacuumförpackade produkter. Det går utmärkt att äta gravad lax om den är nygjord och ej vacuumad.

• raspberryrevolution

Om du köper sill där de blandar "rörorna" själv, så fråga var fisken är fiskad... så att det inte är gjort på östersjösill... för det bör man inte äta. Att sillen är gravad är väl i sig en halvsanning, den är inlagd och sen blandad i senapssåsen eller kanske i nån form av "gravlax-sås" senap ättika och socker :)
    smaklig spis!

• Alle

Fast man brukar väl göra inlagd sill på Västkustsill och inte på Strömming??

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Nymne

Sill är som sagt från västkusten och väldigt bra mat för gravida!
    Inläggningen gör att inga farliga bakterier kan leva på den.

mmmmmm, sill och potatis och massor med god sallad...

• Alle
    Nymne skrev 2007-04-04 08:53:17 följande:
    Sill är som sagt från västkusten och väldigt bra mat för gravida!Inläggningen gör att inga farliga bakterier kan leva på den.mmmmmm, sill och potatis och massor med god sallad...
    Jaaa åååh, vad gott
    potatis, gräslök och gräddfil i mängd till sillen
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • 71a

Åh, vad glad jag blir över alla era svar och att jag kan äta sill! Tack Jag älskar det - Mums ! Tänkte att typ senapsGRAVAD sill inte var samma som inlagd sill !? Man vill ju gärna ha ägg till och jag tycker bäst om när äggulan är rinnande. Är det farligt för att den fortfarande är typ rå då eller ? Någon som vet ??

• vill bli mamma meddetsamma

svenska ägg är aldrig farliga. jag äter löskokta ägg ofta!

• Nymne

Jag älskar dendär skagern-sillen som ABBA har, med den vita såsen med rom i. Bara den och potatis och spenatsallad med massor med vinägrett-dressing. Måste bara ha det ikväll!

Svar på tråden All inlagd sill är väl inte OK, typ senapsgravad osv.?