• Vandra

Kost vid graviditetsdiabetes

Hej!
    Har fått veta att jag har graviditetsdiabetes. Vad kan jag äta? Och vad ska jag INTE äta?
    Satte mig vid lunchbordet på jobbet idag med ett glas vatten.... och snart är det fika. Mackor är väl inte bra... och inte kaffe med mjölk...
    Någon som har bra kostråd????
    Tack på förhand.
    Kramisar från en som blev både ledsen och orolig

• Svar på tråden Kost vid graviditetsdiabetes
  • emejo128

Ja, du måste äta mer än ett glas vatten

jag hade också grav.diabetes och det gick bra att äta det mesta, förutom mackor, för mig. Inte sötad youghurt etc. heller förstås. Men kaffe med mjölk i var inte något problem. Inte heller vanlig mat. Gå in på www.alltomdiabetes.se så finns det en massa tips där.

• Enyana

Jag åt det mesta förutom godis och väldigt söta saker (typ kaffebröd, krämer, sylt och saft/läsk) Det gäller väl att försöka äta mycket frukt och grönt till maten också och att försöka äta varierat och nyttigt. Jag klarade av att hålla blodsockret normalt under graviditeten bara genom att tänka lite extra på vad jag åt och det var inte så svårt.

• emejo128

Ät hellre grönsaker än frukt. Det är mycket fruktsocker i frukt och det kan vara svårt att hålla blodsockret nere då.

• K med lilla E

Max en frukt om dagen kunde jag äte med min graviditetsdiabetes. Tänk på att äta sådant som tar tid att tugga, sådant som går snabbt som tex MC-donaldshamburgare och soppa är inte bra, det går för fort ut i blodet.

Maten skall ta tid att laga, tex så är pasta som skall koka 7-10 min bättre än snabbmakaroner och vanligt ris bättre än snabbris.

Hel kokt potatis är mycket bättre än potatismos osv. Brödet skall vara osötat, grovt och gärna gjort på surdeg.

Mjölk och mjölkprodukter innehåller mycket mjölksocker och höjer också blodsockret, keso däremot går bra.

Morötter hjälper till att hålla sockret nere så ät mycket grönsaker till varje måltid.

Annars skall man äta på regelbundna tider, inte hoppa över något mål och äta mellanmål, normalstora portioner.

Svar på tråden Kost vid graviditetsdiabetes