Inlägg från: Pokemon |Visa alla inlägg
  • Pokemon

För oss läkarstudenter/läkare 2

Hej kära läkarstudenter!

Jag hör inte alls hemma här men eftersom jag på många sätt har anknytning till vården undrar jag en grej, efter många möten med studerande på lasarettet i Lund... som alla varit väldigt sympatiska väl att märka...

Hur blir ni introducerade på era praktikplatser när ni t ex ska delta i ett patientmöte? Har ni genomgång? Ska ni läsa på innan om diagnosen o s v? Jag är mest nyfiken.

Sist jag var på kontroll med min dotter på kardiologen fick jag känslan av att hela undersökningen gick ut på att öva sig i att läsa hjärtultraljud.
    Det var en ST-praktikant som undersökte och en utländsk läkare på praktik och två studenter som tittade på och pratade om den här ASD:n i stort sett utan dialog med mig.
    Tillslut - det tog en timme - sa ST-läkaren att hon var ju ingen expert så hon fick nog kolla med sin handledare - avdelningens ö l som på 5 min gjorde ett bättre jobb... och talade med mig hela tiden.

• Pokemon

Syster Hedvig tack för ditt svar - du blir säkert en bra läkare! Lycka till allihop!

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2