• annry

För oss läkarstudenter/läkare 2

I västra götaland har psykiaterna manchesterkavaj...i flera nyanser av brunt.

2,5 vecka kvar till jobbstart! Dags att börja plugga på fosterasfyxi *ångest*

Vi har oxå grillat ikväll och man blev så där riktigt köttmätt...som en klump animaliskt protein som ligger i magen och bara guppar utan en chans att komma igenom pylorussfinktern på mindre än 24 timmar...URK!

Gokväll på Er!

• annry

Stjärnanis: Utbildningen är inga problem, AT-något ångestladdat men roligt och gillar du människor, har empati och är en problemlösare så kan det absolut passa dig. Jag gick direkt från gymnasiet och det funkade för mig men jag tog en termin ledigt mellan preklin o klin och jobbade som usk:a- välbehövlig paus. Nu är jag nylegitimerad och nymammad.
    Jag har inget kall som systerhedvig utan tycker bara det är ett jäkligt roligt och stimulerande jobb med mycket positiv feedback.
    Lycka till med ditt val!

• annry
    KickStart skrev 2007-04-15 21:31:30 följande:
    Kanske något att avgifta etyliker med Få dem att landa låååååååångsamt.
    Ja koffein borde ju minska takykardin ...fast man kan ju alltid öka stesolidschemat samtidigt.
  • annry

Dr Cox: Jag lovar att ingen låter dig glömma HLA B27. Det kommer att förfölja dig resten av din yrkeskarriär!

• annry

Kathrine: Känner igen det där. Har fått mitt jourschema nu oxå och ska oxå ha många nattjoursveckor i sommar. Känns som man knappt kommer att vara på avdelning alls. Så typiskt att komma precis lagom till sommaren och känna sig som en slav. Men det klart att alla vill ju ha sina semestrar inkl jag så på något sätt måste det ju lösa sig. Börjar själv om en vecka efter 13 mån hemma och nylegitimerad. Jag ska jobba 80% och vara ledig en dag i veckan. Hur mycket jobbar du?

• annry

ÅsaKj: Hur gamla är dina barn? Jag känner som du att det är nog väldigt svårt att smita tidigare på em. Sambon är flexiblare så förhoppningsvis kan han lämna senare och hämta tidigare från förskolan. Hur mycket har era barn varit på förskolan? Å man får så dåligt samvete för att man inte kommer att vara hemma mer. Det gör inte saken bättre att jag kommer att ha 45 min bilresa till jobbet heller.

• annry

Nu har jag börjat igen! Började på neonatal och bland massa bebisar. Märkte att min annars professionella blick är dunklad av en slags gulligull-blick men det kanske är nåt bra. Bara jag inte blir för blödig när det väl gäller. Nu vet jag iaf hur det är att stå där som nybliven mor. Spänd av förväntan på det nya familjelivet, oro för om bebben mår prima, med tuttar som sprängfyllda meloner, med ett ömmande underliv som konkurrerar med en hemorrojd om första platsen i pina, med ICA-kassar under ögonen och en frisyr som kunde tävla i SM i knullrufs. Visst bli man sugen igen...

• annry

Ha ha Kalinka Det är sååå värt det! Min dotter är det bästa jag gjort!

• annry

kalinka: Åh vad spännande! Du kommer inte att ångra dig. Det är fantastiskt att vara gravid och sedan mamma. Förlossningen kanske inte är mitt livs skönaste upplevelse men det är många som tycker den är häftig. Kör hårt!..eller nåt

• annry

ÅsaKj: Känner igen hickan! HSAN-skuggan lutar över oss stackare.

novalee: Jag jobbade som uska efter termin 5 men jag tror faktiskt inte det finns någon regel för sånt när det gäller oss läkarestud. Vi kan ju knappast mer omvårdnad bara för att vi läst 2 eller 5 terminer på preklin. Det styrs nog mer av efterfrågan på personal. Det finns ju folk som fortfarande är "vårdbiträden" och gör uska-jobb. Efter termin 7 var jag läkarassistent och efter termin 9 vik.ul. Så sysslolöshet på sommaren behöver du nog inte vara rädd för

• annry
    SysterHedvig skrev 2007-05-18 16:25:27 följande:
    annry - åh milda makter? nej jag kände på min mage och insåg att jag kunde ta mig tusan nästan gripa om aorta när jag låg på rygg och hade lätt böjda knän. Jag har ju gått ner lite i vikt så det är första gången det inte ligger ett tjockt lager späck emellan.Men diastasis recti? Nja, det är inte 2 cm emellan
    Tur för dig! Jag har tyvärr en glipa mellan mina muskler men inte så att jag kommer in magen för det så det är nog inte bara peritoneum emellan. Har inte heller problem med att jag ser gravid ut men en min maghud ser ut som en ledsen hund när jag böjer mig ner så jag antar att det har att göra med att musklerna är lite delade. Tidigare blev det ju en bilring och inte två rynkiga påsar.
  • annry

Pappa med son och dotter skrev 2007-05-21 21:18:19 följande:

Min kusin som pluggar till läkare, han berättade att de fick bra tips när han läste patologi. Ett var att när man sågat upp skallen på den stackars döde, då var det så jäkla svårt att få tillbaka den till begravningen att man istället kastade ner hjärnan i magen. Sen sydde man ihop allting..Får ni andra sådana tips också?
    Ja vi är alla makabra och har sjuk humor. Vi är också robotar som inte kan skämta och prata om annat än vårt jobb. Vår inställning till livet och människor speglas väl i våra diskussioner här
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2