Inlägg från: non compos mentis |Visa alla inlägg
  • non compos mentis

För oss läkarstudenter/läkare 2

Ms Marriot

Jag kan ju glädja dig med att inte mindre än tre bytte från UAS till KI redan efter första terminen, dessutom om du har barn är du prioriterad. Det är inte lätt att byta, men det går. Eventuellt får man gå om en termin, jag vet inte hur det är nu när de gjort om programmet i uppsala. Själv skaffade jag en övernattningslägenhet, men allvarligt om man inte lider av extremt kontrollbehov så är det faktiskt rätt få föreläsningsr man inte klarar sig utan. Men då gäller det att vara diciplinerad och verkligen hålla sig någorlunda i fas. Själv var jag knappt i skolan T3 och T4. 
    Men som sagt, de har ju gjort om, så det är mer praktik i tidigare terminer och det kan man ju inte skolka ifrån hur som helst!
    Allt går med lite järnvilja!
  • non compos mentis

Åh, Kalinka! Den får du gärna sprida till mig sedan! Men just nu skulle jag behöva "intermedicin för dumhuvven" Har du någon sådan?

• non compos mentis

jag kommer glömma HLA B27 sekunden jag kliver ut ur tentasalen för att aldrig någonsin mer komma i håg det. Undra vad mer som ramlar ut

• non compos mentis

Ah, tack för uppmuntran! Man kanske ska ta och bli reumatolog då. Eller Hematolog, om jag kan komma i håg JAK2, som tydligen är mycket spännande!

Okej, slutspurt, nu står det en diger lunta tentor framför mig, det är bara att köra och hoppas tygen håller på fredag! 
    Jag rådfrågar er om jag fastnar med nåt, hopppas det är okej
  • non compos mentis

ouuuuu! it´s a sign! Jag ska bli reumatolog. 

Första frågan jag viker upp: Hans 28 år, tidigare frisk, bla bla bla. Bultande smärta höger öga och rodnad på ögonvitan runt regnbågshinnan. Diagnos: Irit. Ögonläkarn frågar om han haft led-eller ryggbesvär. Denna fråga förväntar sig hans inte att få av ögonläkaren.
    Nej, jag kommer aldrig glömma vare sig HLA B27 eller Bechterew. Bara hur det uttalas.
  • non compos mentis

LillaMysan

Jag började vid 27 och hade 3,0 från gymnasiet. För att gå på intervju på KI fick man göra ett prov innan om man hade 1,6 på HP. Jag kom till intervju men blev inte antagen där, så jag sökte till Uppsala på mitt HP på 1,8 + arbetslivserfarenhet och kom in den vägen. 
  • non compos mentis

Nu har jag förresten skrivit internmedicintentan, det gick faktiskt riktigt uselt... Sarcoidos i njuren, jo jag tackar för den men jag är inte så ledsen för det, har kommit fram till att om jag nu ska göra en omtenta, så är det inte hela världen att nöta det här igen. Vi får se, svar på fredag.

• non compos mentis

Apropå blåsljud... när jag var på stroke så bad en av läkarna mig att gå och lyssna på en viss patients hjärta (som han alltså visste hade kraftiga blåsljud, men det gjorde inte jag) Glad i hågen gick jag dit och lyssnade och lyssnade och hörde inte ett skit! Blev svettig och gick tillbaka varpå läkaren ber mig berätta vad jag hörde. "jo....ja.....jag hörde inte så värst mycket om jag ska vara ärlig" svarar jag och läkaren, som är en mycket snäll människa hade svårt att dölja sin oro över min inkompetens men svarade att han då ju måste gå och lyssna igen, för i morse hade hon ju haft tydliga blåsljud. Jag kände mig rätt menlös. Men det visade sig att vi pratade om olika patienter Till våra bådas stora lättnad.

• non compos mentis

Syster, det var en vidrig stund

• non compos mentis

White chees

Nä, just det...de vanliga hjärtljuden brukar jag förstås kunna urskilja en bra dag
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2