Inlägg från: erika86 |Visa alla inlägg
  • erika86

För oss läkarstudenter/läkare 2

Lillamysan: Jag var 19 när jag började. Hade 19,8 i betyg och 1,8 +extrapoäng på hp. Så man behöver inte ha 20,0 eller 2,0. Jag går tredje terminen i Umeå. Här kommer man långt på 1,8 i hp som grund. Men sedan kan man få extrapoäng för allt möjligt så man kan absolut klara sig med lägre, men allt sådant står på hemsidan och VHS katalogen.

ÅsaKj: Kul med en till Umeåbo. Hur långt har du kommit, om man kan uttrycka sig så? ;)

• erika86

white cheese: Oj, då jobbigt när det blir sådär. Gör så här då ring till programsekreteraren för läkarprogrammet. Hon heter Ingegerd Jernberg och svarar på alla frågor man har om antagning o.s.v. hon är verkligen jättebra, numret är: 090-7865339(i VHS katalogen hänvisar de till henne för frågor, så jag antar att jag kan lägga ut numret här med)

Algots pappa: Kul, vilken termin går du?

Novalee: Inte för att jag vill vara negativ, men jag tycker att det är en hel del pluggande. Jag skulle tro att man lägger ner i genomsnitt 8 timmar om dagen på plugg+föreläsningar även de första åren. Vissa dagar med och vissa mindre. Jag har också mkt mindre fritid nu än på gymnasiet. Många som har kommit en bit in i utbildningen jämför de tidigare kurserna med hur de har det nu (jag gör det själv) då förtränger man ångesten och tycker att allt var lättare förut :)

• erika86

Algots pappa: Ok, nästan klar då. Måste kännas bra. Vad läser man i t10? Har det gått bra att kombinera praktik med övriga stuider. Har ångest för det efter att ha pratat med äldrekursare...

• erika86

Kalinka: Ok, jag hoppas att det är så.. Ångesten kommer av att jag hör äldrekursare klaga på hur svårt det är att få ihop pluggandet med praktiken. Alltså att plugga till 20p tentor samtidigt som man "jobbar" heltid...

• erika86

Ok, då ska jag alltså sluta oroa mig för framtiden.. Tack allihop!

Algots pappa: Ok, låter ju jättekul. Men det verkar vara mkt olika saker man läser. Flera kurser eller en?

• erika86

White cheese: Visst såg du mitt inlägg med telefonnumret till programsekreteraren?

• erika86

Algots pappa: Okej, det låter ju ändå bra. En bra grej med en sådan tentamensform är ju att många lärare brukar fråga på det väsentliga och inte någon liten detalj, vilket jag tycker är bra. Å andra sidan så finns det ju lärare som gillar att sätta dit studenterna och det kan nog bli väldigt stora skillnader mellan olika lärare när det gäller val av frågor. Jag håller också med dig om att man inte kommer att plugga mindre bara för att man bara får frågor på två ämnen, man vet ju inte vilka det blir.

• erika86

Jag har också en AT och ST fråga. Det är ju ett bra tag kvar, men ändå. Vi hade en diskussion med våran PU-handledare, som kan vara ganska virrig och jag hoppas att hon var det nu med. Hon menade iaf att under AT och ST så får man inte rätt till a-kassa, sjukpenning, föräldrapenning o.s.v. Är det verkligen sant, det är ju helt sjuk isf?

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2