Inlägg från: Algots Pappa |Visa alla inlägg
  • Algots Pappa

För oss läkarstudenter/läkare 2

Hej hej!

Surfade runt på FL och hittade fram till denna lilla tråd!

Tänkte höra om man kan få vara med.

Erik heter jag och läser T10 i umeå. Blir färdig till nästa jul alltså.

Kul med en tråd för läkarstud!

• Algots Pappa

Kalinka: Kul kul! Vad blir det för sommarvik?

• Algots Pappa

Novalee: Tog mig in på betyg. Gick ut med 19.8 och fick komplettera upp en kurs på komvux.

Satsa på att läsa till läkare, det är helt klart värt det! Större möjligheter efter utbildningen!

• Algots Pappa

Novalee: Jag har en 4 månaders pojke hemma och hans mamma är hemma med honom första året så att jag hinner gå färdigt. Det fungerar bra för oss och jag har ett gäng kursare som är en bra bit över 30 med flera barn och det går bra för dem också. Så det där med barn ska du inte oroa dig över!

Kalinka: Ska vika på medicingeriatrisk avd i umeå! Inte förstahandsvalet kanske men man måste ju ta lite hänsyn till resten av familjen. Dessutom känns det rätt ok med geriatriken, tempot är ju en aning lugnare där. Jag menar att jourerna är betydligt mindre stressiga på gerriatriken än på medicinakuten!

• Algots Pappa

Åsa: Det stämmer. Jag just avslutat mina 3 veckor där. Oj vilken trevlig klinik!! Faktiskt så att man skulle kunna tänka sig ÖNH i framtiden eller åtminstonde få prova på ett vik där efter julen!
    Rolig specialitet eftersom man får träffa hela åldersspektrat på pat.

Hade Torbjörn Holmlund som handledare på kandidatmottagningen och han var ju suverän!

• Algots Pappa

Och väl inne på ämnet skulle det vara trevligta att höra vad ni övriga tycker om olika specialiteter:

Vilka läkare är trevligast rent generellt?

Något som jag tycker kan vara nog så viktigt vad gäller vart man hamnar sedan är att stämningen och attityden är god och kollegorna trevliga och ödmjuka (i motsats till raljerande och överlägsna)

??

• Algots Pappa

DR Cox: Ja Sarkoidos är en riktig slamkrypare som dyker upp i alla tänkbara organ! Hoppas att du klarade tentan i.a.f!

LillaMysan: Jag var 22 när jag började och det var nog ungefärlig medianålder för min kurs. Medelåldern är nog faktiskt något högre ändå eftersom det inte är ovanligt med 30-40 åringar som börjar läsa till läkare!

Ps: i kursen under mig går det faktiskt en man som enligt ryktet är -född 52 (som min farsa hihi). Så det är nog aldrig för sent

Lycka Till med sökandet!

• Algots Pappa

novalee: I princip är de första två åren (i alla fall i umeå) rätt lugna men sedan blir det mer schemalagd tid och mot slutet är det nästan heldagar som gäller (obligatoriskt) men fördelen är då att man behöver läsa mindre.

Erika86: Kul med en till umeåstudent!

• Algots Pappa

novalee: Jag lägger inte ner nästan någon tid alls på fritiden. Försöker hålla mig diciplinerad och arbeta under vardagarna (vilket gör att det blir heldagar). Det är ju ohållbart att försöka läsa hemma när man har små barn tycker jag. Man vill ju bara leka med dem.

erika86: jag läser T10.

• Algots Pappa

Erika: Oroa dig inte för framtiden. Det blir både roligare och som många andra säger, även lättare (mindre "hårdfakta"). På T10 läser man neuro, ÖNH, ögon, samhällsmedicin (intygsskrivande osv) och geriatrik.

Någon med barn som har varit på babysim? Var där med Algotten i söndags och det var hur roligt som helst! Bara längtar till nästa söndag då vi får bada igen

Dock lite smått orolig inför att doppa honom under vatten (Gha)!

• Algots Pappa

Erika: Det är olika kurser men man tenterar alla samtidigt (med en munta). Det går till som så att man på lilla tentamens dagen får dra en lott där det står ett rumsnummer och sedan får man gå in och där sitter (slumpmässigt utvalt) 2 st doktorer/lärare från antingen öron, ögon, neuro, geriatriken eller samhällsmedicin. Sedan får man några frågor (tar runt en timma). Jag tycker att det är ett skönt upplägg medan många i min klass tycker att det är jätteorättvist (man blir ju alltså tenterad på batra 2 ämnen av 5) och är grymt arga (Antar att det i själva verket är ångest det handlar om)!
    Det tisslas och tasslas förstås en hel del i klassen om vilka examinatorer som är schyssta och vilka som utan skrupler kör folk!

Vad tycker ni i forumet om denna tentamensform egentligen?

Personligen så tror jag att man läser på lika bra på alla ämnen (Jag menar ingen ((iaf ingen läkarstudent)) har så mycket is i magen att man vågar skippa något/några ämnen). Å andra sidan så finns ju en viss risk att det blir orättvist!

Låt höra era åsikter!!!!

• Algots Pappa

Grattis Dr Cox till tentan! Slipper du oroa dig över det till Sommaren!

• Algots Pappa

Hi hi:

Känner igen det där om ALS och neurologen. Veckan efter jag hade avslutat min utplacering där fick jag en massa fasciculationer i vaden. När jag pratade med en annan kursare så visade det sig att han faktiskt fått remiss till neurologen och EMG undersökning utförd pga sina muskelryckningar.

Vi skyller båda på benigna träningsfasciculationer

Kalinka: Kul det där med folksjukdomar. I Umeå är det porfyri som fyller hela föreläsningsdagar (Dessa inavlade norrlänningar). Dessutom får man inte glömma världens mesta boksjukdom "Feokromocytom".

• Algots Pappa

erika: lycka till på prepduggan. kommer ihåg att det var lite gruvsamt innan men det gick bra för nästan alla. några körde men då var det mest för att de hade fått riktigt jävliga preparat och det kan man ju inte göra något åt. min kompis fick tex cervixutstryk, lätt att ta den va!!!

• Algots Pappa

Erica: Ja Lindström är ju i en klass för sig, en aning eljest kanske?

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2