För oss läkarstudenter/läkare 2
Här är jag från "tråden"
Här är jag från "tråden"
Jag är läkare i Göteborg. Forskningsledig nu (tack och lov!) och återkommer när Lillan somnat ;)
Så vad är det för några som hänger här då? En blandning av studenter/AT/ST eller? Jag orkar inte klicka mig igenom hela tråden ;)
Novalee: Jag skulle inte rekommendera någon att läsa till läkare utan att de noga tänka igenom för och nackdelar. Är själv inte säker på att jag skulle göra samma val igen. Arbetsmiljön, jourtrycket, arbetssituationen, vårdpolitiken, svårigheter att bedriva bra och patientsäker verksamhet gör att jag kan tänka mig andra mer välbetalda jobb som bättre alternativ. Men detta gäller ju bara hur jag ser på det och jag kan naturligtvis bara tala för den verklighet jag upplevt på de platser jag varit. Jag skulle absolut inte avråda dig om det är läkare du verkligen vill bli, men som en av mina gamla lärare sa: "det är ditt livs dyraste investering, undantaget om du bygger hus".
Pappa med son och dotter: Det är ungefär samma bild jag har (har också vänner som är ekonomer och ingenjörer). Det är ganska många av dem jag gick grundutbildningen med som har valt att inte arbeta som läkare utan gör helt andra saker nu.