Inlägg från: LubbDubb |Visa alla inlägg
  • LubbDubb

För oss läkarstudenter/läkare 2

Tassar lite försiktigt in... Har mest tjuvlyssnat hittills. Ej varit medlem förrän nu.

Är läkarstudent mitt i utbildningen - sommarlov idag! - som har fått en tanke i huvudet och nu vill den inte förvinna... Många av er är väl partiska, men: är det galet att tänka på barn under utbildningen?!

Hur gjorde ni när ni planerade barn? Planerade ni barn alls? Ekonomi t.ex?

Är ju egentligen som upplagt: lägenhet, älskling, tid, högfertil. Det enda som fattas är pengar - och vad är väl det?

(Liten komplimang)Förövrigt verkar ni sjukt roliga - och det bådar ju gott. Både för kommande arbetsliv och föräldraskap...

• LubbDubb

Hej alla!

Karln är också student är jag rädd. Och med en (1) klinisk kurs i ryggen är jag inte jättehet på UL-marknaden än...

Jag hör själv hur det här låter. Borde kanske inte ta den här biten av diskussionen - ekonomi - här med er utan söka mig till nån tråd för långtidarbetslösa eller sjukpensionärer eller andra med liknande ekonomisk situation som en själv...

Vet faktiskt inte om jag är så sugen på att ta uppehåll för att jobba under gravididet. Jag trivs utmärkt med studierna. Men det kanske är absolut nödvändigt. Och ska då mannen ta uppehåll och jobba heltid babyns första tid för att han senare ska få samma fp? Då går ju liksom poängen med att va student och förälder (tid) lite bort?

En annan sak också. Det pratas om huruvida det är bäst under AT eller ST eller utbildning men om man vill ha flera barn då? Kanske blir det utbildningen, AT och ST!

• LubbDubb

Inte ultraljudsmarknaden... Underläkarmarknaden.

• LubbDubb

SysterHedvig: Tre av sju dagar betyder att man sprider ut dagarna över längre tid, eller?

Hur är det med bostadbidrag som student med barn?

Alltså, att man överhuvudtaget kan med att sitta och planera in ett barn till ett liv med ekonomi byggd på bidrag är väl att man inom de närmsta åren ändå har en säker ekonomi att vänta. Det är ju ett visst glapp bara mellan studiemedlet och AT-lönen.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2