Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

I alla fall så har jag nyheter för er. Folk dör av sepsis. Jag har fattat det nu. Fast jag är ju lite trög.

Och dessutom har jag för lite viktigt i livet. I alla fall enligt den rabiata djurälskaren röd i Kattråden. Fast jag har kommit på att h*n har rätt. Jag ägnar mina dagar åt att försöka rädda livet på folk som envisas med att fortsätta röka, äta fet mat och inte ta sina LM som de ska.

Det måste ju finnas nånting vettigare att göra av sitt liv! Vara med i Big Brother kanske?

• Kalinka

Morula:
    Kan inte sjunga, annars hade det kanske varit en idé. Fast det kan å andra sidan inte de flesta som kommer på audition heller.... Nej jag tror mer på att skämma ut sig och ha sex offentligt (fast jag tvivlar på att maken skulle uppskatta det, så jag skippar nog det). Se riktigt trashig ut och säga mycket korkade saker i tv. Det är ju det folk blir kända för nu för tiden.

Nej skämt åsido. Läkare är världens roligaste jobb, men ibland får jag en svacka i min övertygelse att det är det här jag vill hålla på med resten av livet. Vanligtvis när jag träffar på för många patienter av typen ovan.

Fast nu är jag nervös också för i sommar. Har jag tagit mig vatten över huvudet, som ska gå ensam primärjour? Och 24 h i sträck dessutom. Kommer knappt att få någon semester heller. Någon vecka här och där.

Jag har mera nyheter till dig. Folk dör av lunginflammation idag också. Fast de är betydligt färre.

Måste lära mig att göra smilies!

• Kalinka

Algots Pappa skrev 2007-05-10 21:17:20 följande:

Hi hi: Känner igen det där om ALS och neurologen. Veckan efter jag hade avslutat min utplacering där fick jag en massa fasciculationer i vaden. När jag pratade med en annan kursare så visade det sig att han faktiskt fått remiss till neurologen och EMG undersökning utförd pga sina muskelryckningar.Vi skyller båda på benigna träningsfasciculationer Kalinka: Kul det där med folksjukdomar. I Umeå är det porfyri som fyller hela föreläsningsdagar (Dessa inavlade norrlänningar). Dessutom får man inte glömma världens mesta boksjukdom "Feokromocytom".
    Ah, pheokromocytom! En vanlig sjukdom va?
  • Kalinka

Morula:
    Fast när det är JAG som är psyk.jouren då? Lägger jag in mig själv då?

Åh, kan du inte länka styckningstråden förresten? Finns inget bättre att göra på fredag kväll än att läsa vad galna abortmotståndare tycker!

• Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-05-11 19:53:44 följande:
    Morula - ang. sista länken, man undrar vad det är för en människa som sätter sig ner en fredagskväll och kokar ihop den där tråden.  Och vad imponerad jag blev av ditt sätt att helt släcka en idiotisk diskussion! Wow! samt (I wish)
    Förmodligen någon som har mindre vettigt för sig än jag....
  • Kalinka

Ja jag kommer nog inte bli psykiatriker (ssk som jag är så förälskad i ÖNH), men jag ser det som så att lite extra erfarenhet av psyk är bra. De dyker ju upp lite här och där, psykpatienterna.

Fråga: Efter 24-timmarsjourerna. Jobbar man som vanligt dagen efter då? Schemat ser VÄLDIGT mastigt ut nu.

• Kalinka

white cheese skrev 2007-05-11 23:15:34 följande:

Kalinka:Men det var tydligen nån ung kvinna som hade dött i Malmö för inte så länge sen, för att de hade missat hennes feokromocytom... *håller hårt på mina zebror*
    Har du zoo hemma eller?
  • Kalinka

Faktiskt så var jag på endokrin i Östersund för några år sedan. Och den läkaren jag gick med hade diagnosticerat två feokromocytom senaste året.

• Kalinka

Tycker du att det verkar som att det behövs mer patienter på akuten?

De där vita tigrarna, fungerar de i telefonen också? För i så fall skulle jag vilja låna dem till ett par st som envisas med att ringa trots att vi anmält oss till Nicks, och påstår att de bara ringer för en "marknadsundersökning".

• Kalinka

Det blev MYCKET bättre efter vi anmälde oss till Nicks. Men nu har det börjat ringa några enstaka stycken. Det irriterande är inte att de ringer så ofta, utan att när vi säger att vi faktiskt anmält oss till Nicks, så säger de att det rör sig om en "marknadsundersökning", eller "kundtjänst", men när de pratat ett litet tag så inser man att det är ju försäljning det handlar om. Något de inte får göra. Det är ju därför de säger att det är något annat.

Känner igen det där med att de ringer och frågar efter maken. Han står på abbonemanget, och ett tag jobbade han kvällar, när de alltid ringde. Det var ren terror ett tag.

Värst var väl nästan hon som ringde från nåt kalsongföretag, och när jag sa att maken inte var hemma, tyckte hon att det gick väl precis lika bra om jag beställde kalsonger åt honom. Nja, sa jag, det sköter han nog helst själv.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2