Inlägg från: SysterHedvig |Visa alla inlägg
  • SysterHedvig

hihihih LubbDubb

jag planerade och skaffade barn mitt i utbildningen - mellan termin 7 & 8 faktiskt. Kändes rätt, vi har en hyfsad ekonomi (fästmannen arbetar) och jag ville verkligen ha en paus efter 4½ år på universitetet.

Det går väl att vara två studenter - kanske. Men så vet jag inte om du och din man är det välkommen till tråden!

• SysterHedvig

Åsa - fast är det inte numera så att fp baseras på förväntad inkomst under nästkommande halvår och inte som det var förut, halvåret innan barnet kom?

• SysterHedvig

LubbDubb - det är magert, kan jag börja med att säga, att få lägsta SGI (180kr/dag) - jag tar föräldrapenning fyra dagar av sju i veckan och tillsammans med barnbidraget har jag ungf 3000 efter skatt. Så vi lever på sambons lön, faktiskt.

Syskon tänkte vi försöka få senare, antagligen under ATn - jag vill hemskt gärna bli färdig med grundutbildningen någon gång, så den ska jag nog beta av nu under de kommande två åren.

• SysterHedvig

Lubbdubb - när du får barn får vardera föräldern 240 dagar att lägga hur man vill och man har även rätt att ta ut de dagarna fram tills barnet fyller 8 (förenklat - det finns massor med sidospår och extraregler). Så jag sparar mina dagar eller så kommer jag få "ge" dagar till min sambo, vi får se hur ekonomin ser ut under pappaledigheten.

Bostadsbidrag är jag osäker på, vi har det nog för bra för att få ta det.

• SysterHedvig

få se, när jag var på kardiologen var det ju en övervikt av män som jobbade där, och jag kan lugnt säga att de få kvinnliga läkare jag sett där var de mest stressade jag någonsin sett. Det var (i mina ögon) en ganska grabbig attityd doktorerna emellan och kvinnorna fick kämpa som djur för att passa in socialt och svänga sig med rätt uttryck. Jag svor att aldrig ge mig in i den specialiteten eftersom jag förutsätter att det även ett tag framöver kommer vara manlig dominans.

Den enda diskriminering jag drabbats av handlade om att jag hade en läpp-piercing då det begav sig för ett par år sedan, och inte för att jag var kvinna. Det var mest kvinnor på det laboratoriet jag gjorde ett 5 v arbete på och vi var tre studenter som då gick t3. Mina medstudenter var, i ärlighetens namn, inte de vassaste knivarna i lådan, men ändå när en annan laboratoriepersonals PCRmaskin mystiskt stängdes av mitt i körningen så var det till mig personalen kom springande, arg som ett bi och skällde ut mig. Jag kände mig mycket utpekad och fick höra gliringar, så det slutade med att jag tog ur smycket. Självklart vet jag att det inte är möjligt att ha sådant när man jobbar eller går på avdelning, men det hade jag inte heller.

Äsch

• SysterHedvig

2003 när jag blev antagen fanns heller ingen sådan kvot.

Tyras föräldrar skrev 2007-06-20 17:46:53 följande:
    finns sjukvårdspersonal-kvoten kvar?
  • SysterHedvig

manliga gynekolog-tråden är verkligen helt uppåt väggarna. Tänk vad folk har skev uppfattning om vad som susar genom huvudet på en när man är i tjänst.

• SysterHedvig

I min klass hade vi minst en student som extraknäckte som fotomodell. Där har ni standard! Undrar om han tänker bli gynekolog.. undrar om han behöver patienter...

• SysterHedvig

white cheese - jag har en 2 meter lång tomteluva som jag hade på mig hela december första året. Det var också lite festligt. Sedan dess är jag stämplad

Morula - oh mjukglass, inledd inte en viktväktare i frestelse!

• SysterHedvig

Morula - det går rätt bra har väl gått ner en 10-12 kg. Så nu är jag faktiskt normalviktig enligt BMI - det har jag inte varit i mitt vuxna liv, någonsin.

Vem sjutton grävde upp den gamla zombien till tråd?!

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2