Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

Det är jätteskoj! Minst sagt!

Skönt att få plats igen. Jag har ju ocskå haft uppehåll, och det var jätteskönt att få veta att man fick börja igen. Det har varit lite olika mellan terminerna, vissa terminer har de fått klämma in folk med spett, på plats för endast en termin, utan garanti om att få fortsätta terminen efter. Ibland har folk fått vänta en termin till. Men just när jag skulle börja igen var det tydligen inget problem.

CSN är luriga, men efter att jag började fylla i e-ansökan har mitt liv blivit betydligt enklare. En av mina föreläsare när jag läste frist kurs sa "CSN har ju bättre koll på min ekonomi än vad jag själv har".

Hur gammal kommer din dotter att vara när du börjar?

• Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-05-22 20:52:20 följande:
    Kalinka - okej då får jag rota fram den där personliga koden som CSN tjatar om. Undrar vilken pärm den ligger i...Hilma kommer vara nästan 10 månader när jag börjar. Fästmannen tar pappaledigt hela termin 8 och sen skolar vi in henne på dagis efter årsskiftet Det ska nog gå vägen.
    Man behöver använda e-legitimation för att kunna fylla i e-ansökan. Fast jag kommer inte ihåg om man behöver koden för att kunna ansluta sig.

10 månader ska väl inte vara några problem. Jag har två kursare som börjat igen den här terminen, och de har haft varsin 4-månaders när de börjat.
  • Kalinka

Angående vilka kvinnliga (och manliga) läkare INTE flörtar med, så kan jag säga patienterna! Jag stötte på en tråd för några veckor sedan där en tjej var jätteorolig för hennes "karl" skulle gå till en kvinnlig läkare och få snoppen undersökt, och hon var SÅ orolig. Tänk om något skulle hända, att han skulle få stånd eller att läkaren skulle bli intressserad. Aldrig i livet att jag finner något sexuellt i en patient. De har ju bakterier och allt möjligt. Hela situationen är bara så asexuell som den kan vara.

Ambulanskillar och manliga ssk däremot. Har ingen "thing" för manliga läkare. De gör oftast ingenting för mig.

Teknikerkillarna, hm, nja, de ser man ju inte så ofta. Har aldrig tänkt på ingenjörerna bakom. Maskinerna dyker ju bara upp liksom. Enda gången man ser en ingenjör är när MRT-maskinen strejkar, och då skickar de någon från Tyskland. Tyska ingenjörer, nja...

• Kalinka

När det gäller jobb, och hur stressigt det är. Min mamma är civilekonom, och hon säger att det är inte så roligt att vara det när man börjar närma sig 50. Hennes synpunkt är att läkare får mer respekt ju äldre de blir, och ses som en större resurs med mer erfarenhet. Som ekonom ska du vara ung, snygg och hipp, och passerar ett Bäst före-datum vid 45 ungefär. Då ses du bara som gammal, om du inte lyckats bli VD på ett företag.

Den senaste tiden har jag faktiskt stött på flera överläkare som fortfarande går primärjour, och pratar sinsemellan om att de smyger så att inte klinikchefen ska upptäcka det och tvinga dem att sluta. Det har framförallt varit ÖNH-läkare (kanske inte så stressiga jourer), men jag har även stött på Invärtesmedicinare som gör det.

Min poäng är väl att trötta och slitna människor som är less på sitt jobb finns det inom alla yrken, men de allra flesta läkare jag stöter på verkar fortfarande tycka att yrket är roligt, trots att de jobbat ganska många år.

• Kalinka
    KickStart skrev 2007-05-23 12:13:04 följande:
    OK då är det passande att jag plockar inlägget.Jag som blivit kallad satansavkomma och djävulens bihand i vissa abort trådar
    Hur visste dom?
  • Kalinka

Intressant att höra att kvinnliga läkare kan vara föremål för fantasier. Jag trodde det bara gällde manliga. Då vet man att inte är ointressant på köttmarknaden, om maken skulle trilla av pinn.

• Kalinka
    KickStart skrev 2007-05-23 17:36:43 följande:
    Det undrar jag med Jag som försöker vara så diskret. Använder alltid kepa för att dölja hornen och gummistövlar i storlek 47,5 för att dölja bockfötterna. Attans!
    Måste vara svårt att gå i gummistövlar st 47,5!
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-05-23 17:50:50 följande:
    man ska med andra ord bli urolog, så att man har koll på varorna om något skulle utvecklas
    Vi hade en föreläsning med min favvourolog idag, och han pratade om priapism (Dvs när man har stånd som inte vill gå ner efter flera timmar), och han sa att om han fick det så skulle ha INTE åka in på det här sjukhuset, där han själv är urolog, utan åka LÅNGT till ett annat sjukhus.
  • Kalinka
    KickStart skrev 2007-05-23 17:52:35 följande:
    Appropå ingenting I natt har jag tydligen sjungit i sömnen *S*Högt och tydligt enligt maken- och det var melodin till studentsången- fast tydligen sjöng jag " När vi lägga förband på en And"Snacka om att vara miljöskadad..*S*
    Det är förmodligen ett tecken på att du verkligen ÄR Satans bihang. Förmodligen så blir det en fin satanisk ramsa och man spelar det baklänges.
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-05-23 17:57:12 följande:
    oj har du en favoriturolog? Vad mysigt det låter och han har ju en poäng... Själv har jag ju fött barn och dessförinnan koniserats på UMAS, så min identitet är ju avslöjad. Eller vad man ska säga.
    Han är min favvourolog efter den muntliga duggan i urologi termin 8, när han stannade mig (och bara mig) efteråt och talade om att han hade blivit SÅ imponerad av mig och att jag tänkte så intelligent. För en stackars läkarstudent som alltid känner sig som ett dumhuvud jämfört med alla andra, glömmer hälften av det hon ska, och ALDRIG har bäst (eller ens är i närheten) på en tenta så är det verkligen örongodis.

Man sprutar efedrin i corpus cavernosum.
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2