Inlägg från: white cheese |Visa alla inlägg
  • white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

Varför kan de inte informera om såna saker? Jag menar hur svårt kan det vara säga "glöm nu inte att låta det ringa två signaler" samtidigt som de lämnar över sökaren? Och om det blir tjatigt efter att man har sagt det till 2653 läkarkandidater så kanske man kan skriva ut nåt litet papper som man kan räcka över samtidigt? *undrar lite över intelligensen och/eller hjälpsamheten*

Man kanske skulle skriva ner alla sina erfarenheter och trycka en bok. Sen kan man sälja den till alla nya läkarkandidater och bli miljonär...

• white cheese

Kan ju visa sig vara en mer lönande karriär...
    Å andra sidan lär jag väl sälja en bok per termin, sen lär det kopieras friskt!

Jag kan skriva "Vilka föreläsningar som är slöseri med dyrbar tid".

• white cheese

Spännande... Två till som kom in på högskoleprovet. Jag hade rätt så dåliga betyg för att vara läkarlinjen, nånstans strax över 15, men det berodde åtminstone delvis på att jag skrev 2,0 i början av tvåan på gymnasiet, och då svek motivationen lite (får skylla på att jag var ung och dum ).
    Nån av de första veckorna på T1 stod jag och snackade med några kursare som inte visste att jag kommit in på högskoleprovet, och de började prata om hur fel det var att folk skulle glassa in när man inte hade "rätt" betyg, och att de (däribland jag då) säkert skulle få jätteproblem att hänga med i undervisningen.
    Har ni också märkt av några konstiga attityder?
    Kan ju tillägga att den inställningen har försvunnit för länge sen, nu hänger man ju kvar på egna meriter så att säga... =)

...och välkommen Erik...

• white cheese

Erika86
    Har du nån aning om var på UUs hemsida man kan hitta intagningsurvalet? Jag var inne på läkarprogrammets hemsida, och där stod det att informationen fanns på VHS hemsida. Så jag gick till VHS hemsida, och där stod det att informationen fanns på Studera.nu, men på Studera.nu fanns bara en länk till UUs hemsida. Då gav jag upp... *muttrar*

Jag har en kompis som är ssk, men som gärna skulle viljat läsa till läkare, men som inte har ekonomi till att plugga upp betygen, och inte lyckas få 2,0 på HP, så jag hjälper honom att kolla lite på alternativa vägar...

• white cheese

Åh, koagulationskaskaden... *drömmer mig tillbaka till den ljuva tiden när det räckte att lära sig enkla faktasaker* (dvs förra terminen ).
    Jag tyckte definitivt att det var lättare att lära sig rabbla koagulationsfaktorer, jämfört med att försöka komma ihåg skillnaderna mellan KML och KLL (bortsett från det hyfsat uppenbara ursprunget då alltså). För att inte tala om vilken ångest jag har inför nästa termin, när jag faktiskt kommer bli tvungen att lära mig skillnaderna på de olika sorternas antibiotika... :-O

• white cheese

Oh, det där uppskattas! =)
    Jag älskar minnesregler - det är ju helt hopplöst annars. Fick en bra av en snäll infektionsläkare också, som jag fortfarande använder (åtminstone i tentasammanhang, när all kunskap på nåt sätt bara rinner ut genom tårna):
    APM(a)T - hjärtklaffarna medsols (andra A:et har inget med saken att göra, men APMAT var väl lättare att komma ihåg än APMT... )

Jag antar att det blir lite lättare att få in antibiotika-typerna nu när man iaf har hört namnen några gånger. Förra terminen (preklin) skulle vi nog egentligen ha hyfsad koll på dem, men det var ju totalt hopplöst att hålla koll på vad som var antibiotikagrupp och vad som var antibiotikasort. Och dessutom vad de gjorde, och när man använde dem... *får lite otäcka flashbacks*
    Men jag var tydligen inte ensam om att glömma bort dem, för häromdagen ställde jag frågan till en kursare om en viss AB var bakteriocid eller bakteriostatisk, och hon undrade vad jag pratade om...

• white cheese

Men vad bra, då kan jag ställa en fråga till den blivande infektionsläkaren! ;-P
    Jag pratade med min svägerska i helgen, och hon hade fått AB till sin dotter, som nog hade öroninflammation. Nu hade hon tagit den i 3-4 dagar, men nu funderade svägerskan på att sluta ta AB "eftersom dottern inte verkade ha ont längre".
    Vi läkarstudenter har fått itutat oss att vi absolut inte får ge medicinska råd, eftersom vi ju egentligen inte har nån koll, men jag kände inte riktigt att jag kunde vara tyst där, så jag sa att hon absolut inte skulle sluta med AB utan att prata med läkaren först.
    Nu funderar jag på vad som gäller - är det _alltid_ så att man ska slutföra AB-kurer, eller beror det på typ av infektion/typ av AB?

Dessutom funderar jag på hur det funkar "i verkligheten", för vi har ju fått lära oss att man alltid ska säga till sina patienter att de måste äta hela kuren, även om de känner sig bättre efter ett tag, men det hade ju svägerskans läkare bevisligen inte gjort. Men det vi har fått lära oss på preklin stämmer ju inte riktigt överens med verkliga världen, har jag insett mer och mer... Så frågan är alltså om läkare i allmänhet brukar vara såpass pedagogiska att de förmedlar budskapet om AB-kurens existensberättigande även efter symptomens upphörande.

• white cheese

Syster Hedvig:
    Innan jag fick den regeln brukade jag tänka att den "största" klaffen (tricuspidalis) fanns i den minsta hjärthalvan. Funkade, men man känner sig lite fånig när man står där och funderar... =)

• white cheese

Tyras föräldrar:
    Om inte annat så får jag ju säkert lära mig det nästa termin, på infektionskursen... =)

Syster Hedvig:
    Ja, men det där har jag också funderat på... Ska man säga till pat att han har ett blåsljud? För nån gång gick jag in till en pat, där det stod på flera ställen i journalen att hon hade en aortastenos. Jag lyssnade på henne, och när jag var klar frågade hon om det lät bra. Jag sa, som jag hittills brukat, att "Ja, det låter mycket bra. Du har ju ett litet blåsljud, men det vet du säkert om?" Men det hade hon ingen aning om, och jag kände inte att jag kunde uttala mig om vad det berodde på, eller om det var ofarligt... så hon blev kanske lite uppstressad i onödan.
    Så nu vet jag inte vad jag ska säga när patienterna frågar. Man kan ju inte gärna ljuga heller... :-/

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2