Men vad bra, då kan jag ställa en fråga till den blivande infektionsläkaren! ;-P
Jag pratade med min svägerska i helgen, och hon hade fått AB till sin dotter, som nog hade öroninflammation. Nu hade hon tagit den i 3-4 dagar, men nu funderade svägerskan på att sluta ta AB "eftersom dottern inte verkade ha ont längre".
Vi läkarstudenter har fått itutat oss att vi absolut inte får ge medicinska råd, eftersom vi ju egentligen inte har nån koll, men jag kände inte riktigt att jag kunde vara tyst där, så jag sa att hon absolut inte skulle sluta med AB utan att prata med läkaren först.
Nu funderar jag på vad som gäller - är det _alltid_ så att man ska slutföra AB-kurer, eller beror det på typ av infektion/typ av AB?
Dessutom funderar jag på hur det funkar "i verkligheten", för vi har ju fått lära oss att man alltid ska säga till sina patienter att de måste äta hela kuren, även om de känner sig bättre efter ett tag, men det hade ju svägerskans läkare bevisligen inte gjort. Men det vi har fått lära oss på preklin stämmer ju inte riktigt överens med verkliga världen, har jag insett mer och mer...
Så frågan är alltså om läkare i allmänhet brukar vara såpass pedagogiska att de förmedlar budskapet om AB-kurens existensberättigande även efter symptomens upphörande.