Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

För oss läkarstudenter/läkare 2

här kommer några grova generaliseringar : j ag gillar neurologer, ÖNH- folk för att de är lite intellektuella och konstintresserade. Inte bara golf och husbyggen på luncherna utan en del opera osv. Hud och rtg väljer ofta människor som har intensiva hobbys som tex musik med rtg innehåller en del folkskyggt folk också. invertesmedicinare är galna som står ut med deras jourer men de kan vara smarta trevliga människor men är ofta oerhört petiga.  Störts variation finns på vårdcentraler och psyk. Värsta katastroferna men samtidigt några av dom bästa mest lyhörda smartasde mest empatiska doktorer jag mött.

• Jalapeno

åh, jag hade precis tänkt glädja er alla med riktigt pinsamma, bitvis underbara urologskämt från dr Tryggs hemsida på www.trygg.se men den verkar liggare nere, "under konstriktion"

• Jalapeno

just nu har jag hemmaman men jag fasar för hösten. Ingen av oss vill gå ner på deltid och vi har inga föräldrar som hämtar. Jag får ta löpande jourkomp men ingen på klinken jobbar deltid så det ser knepigt ut. Det kommer vara enklast att gå tidigt på operationsdagar men det är ju operera man måste ha mest individuell träning på. Usch. Jag har sett nog med kollegor som försöker sluta kl 15. Det är bara på distrikt jag har sett det lyckas...

• Jalapeno

babysim var roligt, men dom glömmer snabbt att dom faktiskt varit ute på vatten utan att bottna. Vår äldsta fick verkligen panik i bassäng ett år efter babysim. Hon trodde att det skulle vara som att plaska i badkar eller sandstrand.

Antibiotika, hu! Jag pluggade infektionskursen i London där det underlig tnog inte ingick antibiotikagrupper, val osv. Jag har fortfarande enorma luckor men hade j-ligt kul i Loindon

• Jalapeno

ehh jag har ju precis berättat hur rudis jag är på just antibiotika men visst säger jag till folk att de inte ska sluta i förtid. Tanken är ju at titne selektera fram intermediart känsliga bakterier som får chansen att ta över. Men visst varierar det säkert mellan typer av antibiotika och bacillusker men de får du fråga nån annan om

• Jalapeno

jag säger alltid till när det gäller blåsljud. Jag lyssnar i stort sett bara på patienter osm ska opereras. alltså, lyssnar på deras hjärtan. Men jag brukar dra någon lugnande harang att det brukar vara ofarliga grejer vilket ju är en halvsanning. Aortastenoser kan ju ge rätt snabb hjärtsviktsutveckling när det gått för långt.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2