Inlägg från: white cheese |Visa alla inlägg
  • white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

Kalinka:
    Fast än så länge känner jag nog inte full tilltro till min förmåga att höra rätt. Hör jag ett blåsljud på en patient där det överallt i journalen står "cor: regelbunden rytm, normofrekvent" och inget mer, så går jag nog till en läkare och ber honom lyssna innan jag säger nåt till patienten...

Å andra sidan har jag ju sett journaler där det vid ett tillfälle står "systoliskt blåsljud över I2 dx", vid ett annat tillfälle "systoliskt och diastoliskt blåsljud över hela prekordiet" och vid ett tredje "inga hörbara bi- eller blåsljud".
    (I "fel" kronologisk ordning då, för att det skulle kunnat utvecklas efter hand).
    Så man kanske inte ska ha full tilltro till vare sig journaler eller färdiga läkare heller...

• white cheese

Dr Cox:
    *läser inlägget en gång till*
    Ahaaa, du hörde inga _blåsljud_!
    Jag har varit med en massa läkare som lyssnar på patienters hjärtan, och sen klappar dem på axeln och säger "det låter fint, jag hör ingenting". Och stackars patienterna undrar varför läkaren inte hör nåt när han lyssnar på deras hjärtan...

• white cheese

Erika86:
    Ja, tack! Missade att kommentera det bara...
    Ska vidarebefordra det till min kompis. Surfa runt kan jag göra åt honom (när jag ändå knarkar FL), men grovjobbet kan han få göra själv...

• white cheese

Apropå journaler och att tro blint på vad andra sagt tidigare... Jag gick med en läkare i Trelleborg som passade på att bota en hjärtsvikt. En äldre kvinna, där det i typ tre års journaler stod att hon hon hade hjärtsvikt, men inte en enda undersökning som bekräftade detta. Så läkaren skickade henne på UKG, som var helt normalt.
    Intressant hur saker kan föras vidare...

• white cheese

Kalinka:
    *asg*
    Jag har kikat lite i tråden, men inte iddts läsa igenom 43 sidor... Tur att du plockar ut godbitarna!

• white cheese

Kalinka:
    ...och frågan är om det värsta är att maken gör allt detta, eller att det anses som iaf hyfsat normalt (om än lite bortskämmande) om man byter ut "katt" mot "dotter"...
    (nej, jag har inga barn än )

• white cheese

Jag personligen avskyr ju muntor oavsett upplägg. När man sitter där med någon granskande professor (om än aldrig så trevlig) så får jag total black-out. Det är helt hopplöst. Skriver alltid mycket bättre än vad jag lyckas med på muntor (och då är jag ändå oftast först ut ur salen, så det är inte tidsaspekten det hänger på). Usch, ryser bara jag tänker på det...

• white cheese

Vad skönt att höra att det är nån mer som har problem med muntorna!
    Mina kursare verkar bara tycka att det är nån social liten pratstund (nåja, kanske inte direkt, men i jämförelse med hur jag känner mig så...)
    Och trevligt att veta att du har lyckats ta dig igenom större delen av läkarlinjen trots det. Har nån hemsk bild av hur jag en vacker dag kommer sitta där på en munta och aldrig lyckas ta mig igenom den, oavsett antal försök...

• white cheese

En helt annan fråga: Hur fungerar det med AT:n - kan man påbörja den när som helst, eller startar alla AT-block i januari/augusti?
    Skulle gärna åka till Florida precis efter T11, som en slags "avslutningspresent" till mig själv.
    Jag slutar i januari, och det hade ju varit perfekt om man kunde börja AT:n i mitten av februari istället, eller för all del någon månad senare om det skulle vara så, men jag skulle helst slippa vänta till augusti.

• white cheese

ÅsaKJ:
    Ok, tack. Då får jag hålla tummarna för att det är en "paus" däremellan då... =)

Ny fråga: Vad händer om man inte klarar examen? Jag menar, jag antar att man söker AT:n innan man vet resultatet på examen, men måste man inte ha klarat den för att få börja? Blir man tvungen att tacka nej till AT-tjänsten om man kuggar?

Oj, vad skumt att diskutera examen... Är ju jättelångt kvar... fast ändå inte. :-/

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2