För oss läkarstudenter/läkare 2
Ajdå... 100% Miranda Bailey.
Jag följer inte direkt Greys Anatomy, men jag har för mig att hon inte är den mest populära läkaren...?
Ajdå... 100% Miranda Bailey.
Jag följer inte direkt Greys Anatomy, men jag har för mig att hon inte är den mest populära läkaren...?
Kalinka:
Har du en länk?
Men märker inte läkaren det? Eller kan man inte göra uppehåll mitt i? *förbryllad*
Stackare! (hon med kejsarsnittet)
Visst är det skönt att folk har sån tilltro till FL?
www.familjeliv.se/Forum-9-196/m20397488.html
*sitter och skrattar högt framför datorn*
Ja, och jag vågade inte ens peka ut det som en fånig kommentar, för jag tänkte att det kanske kom längre fram på läkarutbildningen... "Visdom är att veta att man inte vet allt"
Nu missar ni en spännande anatomitråd:
www.familjeliv.se/Forum-5-95/m20478353-1.html
Under kategorin "saker man inte visste att det fanns ett sånt uppdämt behov av att få diskutera"...
Ja, i näsan t ex...
Men jag har faktiskt varit med på akutrummet, när sjuksköterskan (eller om det var uskan, jag fick ingen presentation) lämnade över till läkaren, för att hon inte kunde hitta rätt. Läkaren lyckades faktiskt... *får lite prestationsångest*
Jag tycker kaffe är jätteäckligt (det är hemskt att sitta bredvid nån som har en stor stinkande kaffekopp i handen) - vet inte riktigt hur jag ska klara mig genom läkarutbildningen med det handikappet.
Så jag får säkert dille på kaffe sen när jag är gravid... (annars har jag en förhoppning om att jag ska bli tokig i grönsaker under nån kommande graviditet, för det är jag inte heller så förtjust i ännu )
Men vad gäller anatomisk variation... är det bara jag som har tagit för fullständigt självklart att saker och ting inte sitter på samma ställe på alla kvinnor? Det finns väl inget annat som alltid ser ut som i böckerna liksom? *desillusionerad*
Neoplasi! *stolt*
Men vadå? Är det inte vanligt menar ni?
Eftersom två av mina favoritprogram är House och "Mystery Diagnosis" på Discovery så har jag nog fått en lite lätt dissociation från verkligheten... Men å andra sidan har jag börjat förstå att vissa delar av våra läroböcker tydligen har samma problem, så då kan det inte vara så farligt.
Jag gick bredvid en nästan-AT-läkare i Trelleborg mina allra första kliniska veckor (för en hel evighet sen, typ en halv termin), och det var nog tur att han inte hunnit bli gammal & trött på studenter... Jag försökte diagnostisera alla hans patienter med aortadissektioner, carcinoider och andra spännande sjukdomar.
Men till mitt försvar vill jag gärna säga att när det väl kommer en zebra så kommer jag stå där och fånga den, och inte bara tro att det är en häst som lutat sig mot ett nymålat staket! Så det så!
Usch, vi hade nån gruppundervisning om vaccinering förrförra terminen... *funderar frenetiskt på vad dom sa*
Kan det ha nåt att göra med hur länge man behåller immuniteten? För alla sjukdomar ger ju inte livslångt skydd, och jag undrar om han kan ha sagt nåt om försvagade virus och hållbarheten på immuniteten... *kan ha helt åt skogen fel*
Men det spelar väl ingen roll i sammanhanget... Hellre vara skyddad mot mässling (eller vad de nu diskuterar i tråden) i 40 år än inte alls... väl?