För oss läkarstudenter/läkare 2
eller vänta nu...
eller vänta nu...
I våra rheumakompendier står det särskilt att folk uttalar Bechterew fel. Han var ryss och inte tysk, men jag uttalar det nog fel ändå. Ungf. Bekk-terev? Beshtrev?
www.familjeliv.se/Forum-2-113/m19606195.html
Apropå anmälningshysteri (inlägg 16 & 17) och att det faktiskt finns folk som inte mässar "Anmäl Anmäl Anmäl!!!!". Så skönt att se.
Jag känner mig nervös inför att sluta skolan och börja jobba på riktigt. Man har ju en vag misstanke om att de flesta ser läkare som någon typ av undermänniskor som ska lösa alla problem och skriva ut alla läkemedel man ber om, gör man det inte är man ond ond ond och ska gå på charmkurs samt bli skinnflådd.
måste ta översta alternativet, annars anstränger man sig inte nog för sina patienter.
kalinka - du har helt rätt. Men det är en etiskt sett problematisk sits att vem som helst med bra betyg faktiskt kan komma in på utbildningen. Vi har haft två självmord i min kurs, varav den ena personen kom med hot och spionerade på kursare. Jag vet att det i en tidigare kurs här på Lunds Universitet fanns en läkarstudent som ansågs vara så olämplig att man inte examinerade denne, det saknades ett poäng i kursen Personlig Utveckling som man inte släppte till - just för att denne inte skulle komma ut i yrkeslivet.
Kalinka
man häpnar, eller hur? Den spionerande mannen hade såpass paranoida drag att han efter en föreläsning ställde sig framför klassen och radade upp en mängd anklagelser som han tyckte att vi hade mot honom, och försvarade sig mot. "Jag är inte alkoholist" etc.
Det tragiska var att efter självmordet visade det sig att han skrivit dagbok om hur mobbad och förföljd han var av oss, klasskamraterna, så modern som han dessförinnan inte haft särskilt mycket kontakt med trodde på dagbokens texter rakt av. Hon var mycket arg på oss och vi fick inte komma på begravningen.
I själva verket hade en stor mängd människor engagerat sig i honom, försökt umgås och pratat med honom, samt att kursledningen hade upprepade gånger försökt få honom att acceptera psykvård. Men han såg inte sig som sjuk och då gick det som det gick
vi har i övrigt en kursare som säljer sexleksaker över internet. Jag vet inte
Välkommen Erik jag börjar läsa t8 i Malmö till hösten. Nu mammaledig med Hilma, 5 månader.
novalee - nej jag pallade inte med att sitta och tenta av en massa VG'n, så jag gjorde högskoleprovet fem gånger