Inlägg från: SysterHedvig |Visa alla inlägg
  • SysterHedvig

För oss läkarstudenter/läkare 2

Novalee - jag pluggade upp några gymnasiekurser jag hade G i och jobbade parallellt
    Angående antalet timmar i skolan beror det lite på termin. I Lund är det generellt sett fler timmar ju längre in i utbildningen man kommer. Första terminen var vi i skolan kanske tre av veckans 5 dagar, sedan blev det mer och mer. Nästa termin är det inte ovanligt att vara från 07.30 till 17.30 har de berättat för mig.

• SysterHedvig

Kalinka - fast man vet aldrig! När jag en gång läste fysiologi 20p på Karolinska hade vi medicinare som amanuenser. Jag var helt färsk och ovetande, och frågade vad lymfsystemet egentligen var och vad det var till för. Medicinaren hade ingen aning.

Hej och hå.

• SysterHedvig

Algots pappa - oj det är förstås omöjligt att generalisera, men so far har jag tyckt sämst om stämningen på kardiologen här i Malmö och bäst om röntgen.

• SysterHedvig

Dr Cox - det gick nog bättre än vad du tror det brukar vara så.

Lillmysan - jag skulle fylla 22 året jag började läsa och hade 16.5 i betygssnitt och 1.9 på HP

Sen fick jag läsa ÅsaKj's och Kalinkas inlägg flera gånger. Cystosko-pistolen? Va?

aha.

Självklart är det förnedrande för en patient att första mötet med läkare är i ett naket tillstånd. Fy vad arg jag hade varit. Inte hälsar man första gången på sin gynekolog när man sitter i gynstol med naken underkropp.

• SysterHedvig

novalee - beror helt på vilken termin man går på. Första två terminerna kunde man ta det rätt lugnt men allt eftersom läggs det mer tyngd på egenstudier.

• SysterHedvig

klart hon ska käka klart kuren har redan problem så det räcker med resistens, säger jag smått ovetande om verkliga läkarlivet.

• SysterHedvig

white cheese - oj det har jag aldrig råkat ut för. Vi brukar ju fråga patienterna specifikt om vi får lyssna på deras blåsljud och det är ingen som har sett förvånad ut

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2