Inlägg från: white cheese |Visa alla inlägg
  • white cheese

Tyras föräldrar:
    Nu vart jag ju tvungen att googla gavagai, men jag kan inte påstå att jag blev så mycket klokare... Enligt Wikipedia ett exempel på "indeterminacy of translation". Jahaa...? *korkad*

• white cheese

Okej... *börjar bli lite klokare ang den stackars kanske-kaninen*
    Räknas det som slöseri med tid att sitta och fundera på hur man översätter just det ordet som definitionsmässigt inte kan översättas?

Ang det här med FP, som jag totalt inte alls har koll på, menar ni att de bara beräknar FP på kommande sex månader? Så att man skulle kunna skaffa barn mellan T11 och AT:n, och få FP baserat på AT-lönen?

• white cheese

Apropå mat och sånt... Jag ska hålla föredrag om PCOS imorgon, och kunde såklart inte motstå frestelsen att "krydda" mitt framträdande lite... Så den här tårtan ska jag ha med mig till föredraget:
    www.familjeliv.se/krypin/white_cheese/gallery/phpferxui.jpg

Är rätt så nöjd med resultatet, men framför allt har jag kommit fram till att allt tentapluggande borde ske på tårtor - jag kommer aldrig nånsin glömma dessa hormoner nu!

• white cheese

*lyssnar på erika och räcker ut tungan åt syster Hedvig*

Vi skulle ha föredrag fram till kl 16, så jag plockade fram tårtan vid halv tre, lagom till eftermiddagskaffet... Då kom kurssekreteraren in och blev alldeles till sig, och bad oss att inte äta av tårtan innan klockan tre, för då var kursansvarige färdig med nåt möte, så han skulle få se den fantastiska skapelsen... Så efter en snabb omröstning stoppade vi in tårtan i kylen igen, men sen visade det sig att vi var färdiga med alla föredragen tio över tre... så det höll på att inte bli nåt tårtande. Som tur var tyckte folk att det var värt att stanna kvar och äta en bit. Dock inte två (bitar alltså), så nu har vi hälften kvar till de föredragen som är kvar imorgon förmiddag... Jag kommer vara _mätt_ på tårta!

• white cheese

Erika:
    Vi var 15... Så det var eftermiddagsfika igår, förmiddagsfika idag, och sen en bit kvar som institutionen fick behålla och smaska på efter eget behag... Tyckte det kändes passande, med tanke på att de på samma ställe har dagvård för diabetiker, som ska lära sig hur man äter rätt med diabetes...

Tyras föräldrar:
    Tackar... *rodnar klädsamt*

• white cheese

Kalinka:
    Är det inga psykiatriker som har rock? Så slipper man vara rädd för att misstas för patient menar jag...
    *håller fingrarna noga i styr för att undvika alla gliringar om koftor*

SysterHedvig:
    Håller vi verkligen till på samma sjukhus? Jag tycker alla kvinnliga ssk... *rättar mig* Alla kvinnliga 40+ ssk, iaf, är väldigt måna om att hjälpa oss kvinnliga kandidater. Jag har fått känslan av att de på nåt vis gärna vill lyfta fram oss, som motvikt till alla "gamla gubbar"...
    Ok, undantaget skulle väl vara akuten då, men jag måste ju säga att jag förstår dem - de har ju tillräckligt att göra ändå, utan att barnvakta oss (sagt om T6:orna, som är glada om de hittar läkarexpen ).

• white cheese

Nej nej nej, inte flytta upp ögonläkarna. Då flyttar ni ju ner allmänläkarna, och det funderar ju jag på att bli... *klänger mig fast vid sjätteplatsen*
    Allmänläkare måste ju vara mycket coolare för dom... eh... hm... Nä, okej då...

• white cheese

Morula:
    Om du var seriös så är det bäst att du lägger in en bild snarast!
    Annars kanske det kan vara ett tips för att minska nervositeten hos patienterna? Att dyka upp utklädd till mjukglass... Berättade just för en kompis att jag hade en kursare som dök upp på en föreläsning, målad helt i grönt och med några skumma linser i ögonen (typ kattögon). För att se hur folk reagerade... Kompisen undrade om alla läkare var lika underliga...

• white cheese

Hedvig:
    Äh, kom igen när du kör tomteluvan i maj. Helst ute på kliniken också...
    Samma kille plockade för övrigt helt iskallt upp en prästkrage (klädesplagget alltså, inte blomman) och satte på sig under en PBL-session. För att se om någon märkte det. Det gjorde inte jag... :-/ (fick det återberättat efteråt)

• white cheese

Morula:
    Men du får ju lägga ut en länk till 12-veckorstråden också, eller om det nu inte funkar iaf tips om sökord ("levande" och "missfall" gav liiiite för många träffar...).

Sitter här och läser om strapatserna med att lära sig journalsystem o rutiner o allt möjligt konstigt, och njuter av en helt kravlös sommar... Nåja, jag ska jobba som vårdbiträde, men jag behöver iaf inte försöka memorera vilka koagulationsfaktorer man mäter med APTT, eller gissa mig till hur många milliliter en tyroidea är, eller... (Jo, jag tycker egentligen läkarutbildningen är väldigt kul, men det är rätt trevligt med sommarlov också... )

• white cheese

...å andra sidan ska du vara glad att du får en "riktig" tolk... En av läkarna berättade om när han extraknäckte som gyn-vik (?), och in kom en utländsk kvinna med sin 13-årige son, som skulle sitta och tolka om hur mammans sexliv och menstruationer såg ut... Läkaren vägrade använda sonen som tolk, men som tur var hittade kvinnan en bekant i väntrummet, som kunde tillräcklig svenska.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2