• temple of love

Fårskinn från Ikea till vagnen?

Vet att färskinnen (Ludde) från Ikea inte är dom bästa men funkar dom att använda i vagnen? dvs har dom samma egenskaper som dom man köper på babyaffärer?Fick ett av mina föräldrar nämligen och efetrsom unge herrn blrjar bli för stor för liften tänkte jag ta bort den och lägga honom på det om det funkar.

• Svar på tråden Fårskinn från Ikea till vagnen?
  • ljungsan

Jag fick fällen från ikea från izabellas farmor och har använt den hela vinter och den har fungerat bra för mig.

Älskar min lilla prinsessa
  • Jasusu

Det är tydligen en matta och ska inte användas till barn.

• temple of love

Har läst runt här och läst om fler som anänt och använder dom fortfarande så så länge han har kläder på sig ska det nog funka utmärkt!

Tack för era åsikter.

• temple of love

Ja det har jag. Men jag tvivlar på att det skulle vara skadligt för honom att ligga påklädd på ett vältvättat Luddeskinn.

Jag har varit inne och kikat på lammskinn sidan och flera liknande innan, men då jag redan har ett Ludde vill jag prova det först.

Jag har flera saker till min son som inte är menade för bebisar men som funkar utmärkt ändå, ex skrivbord som skötbord, hemmasydda sängkläder mm och inget av dom har varit skadligt.

Jag uppskattar din åsikt och tycker det är viktigt att höra olika åsikter vilket jag nu gjort genom denna tråd och de andra jag läst och fattat mitt beslut.

• Jasusu

Fast ur kemikalist synsett så sänder väl ett skrivbord inte ut några kemikalier?

Ja givetvis så gör du som du vill...skulle bara kolla så du kände till varför de inte rekommenderar mattan som något annat än en matta.
  • temple of love

Skulle jag lägga honom naken på ett otvättat: NEJ självklart inte. Men påklädd på ett vältvättat:Ja

• xandra84

visste inte om att det klassades som matta!...har haft den hela vintern till vår dotter och hon har haft det jätteskönt i vagnen!!!..tog bort den nu när det började bli vår!!

Bonnie-Lee mammas underbara sötnos 060714
  • Tola

det är en matta! som tidigare skrev så har den som skrivit tidigare tråd om det här haft kontakt med IKEA och dom sa att den INTE ska använda still barn, det är en matta helt enkelt!

• DecemberBebis

men kan det vara skadligt för ett påklätt barn att ligga på en vältvättad Ludde ??
    varför ska den inte användas till barn ?? nån som vet varför ??

• Tola

det lär ju inet vara skadligt men eftersom det inte är allergitestat för barn så händer det ngt.. allergisk reaktion eller så så kan man ju inte skylla på IKEA!

• Tola

just ja! glömde skriva att förut sålde IKEA fårskinn som var tioll för barn! det slutade dom sälja och ludde som dom säljer nu är alltså en matta! finns massa trådar om detta!

• temple of love

Hade inte tänkt att skylla ngt på Ikea i vilket fall som.

Men om nu bebisar inte ska komma i kontakt med ngt som inte är bebistestat, atr ni bort mattor, långa gardiner etc då eller får barnen krypa runt?

Barn som har legat på det lever ju fortfarande, det står ingen varningstext på skinnet (vilket det skulle göra om det vore direkt skadligt) och tvättar man det ordentligt så tvivlar jag starkt att det skulle göra ngn skada!

Men alla får ha sin åsikt självklart och själva fatta beslut rörande sina egna barn.

• Tola

Självklart!!och jag har sett många som har IKEA plädar i vagnen! jag menade inte att vara dum utan bara skriva vad som skrivits förut!

• temple of love

Ingen fara, menade just det att alla får ha sin åsikt, dvs tycka att man inte ska ha det i vagnen eller att man kan ha det.

Jag har bestämt mig nu så för min del spelar det inte längre någon roll hur andra gör/skulle göra. Men jag tackar alla för era åsikter!

• LillaÄrtan
    Jag har varit i kontakt med IKEA.

Det är en matta. Men dem sa att den går att använda till barn också, om man själv VILL!
    Inga som helst kemikalier i den sa hon åt mig. Att det är bara svammel, det är ju ett fårskinn precis som andra!
    ~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • Panna82

Vi har använt Ludde i sonens vagn. Han har inte fått några men. Är alla IKEAS mattor testade?? Jag menar; jag brukar lägga sonen naken på en matta från IKEA..... Fattar inte varför det skulle va farligt...

Svar på tråden Fårskinn från Ikea till vagnen?