• JooCee

Jag är mörhårig, pappan halv arab = sonen blond och blåögd?? haha Är det vanligt?

Som rubriken säger.. Jag är mörkhårig, alltid varit. Ljusa ögon har jag ju iofs.. Pappan till lilleman är halvarab, är mörk med bruna ögon, har en svensk mamma som är blond och blåögd däremot. Så det måste varit det som slagit igenom, eftersom att vi är mörka på hela min sida av släkten i princip.

Snacka om oväntat, det blir många skämt om "brevbäraren", rätt tröttsamt faktiskt.

Hur vanligt är det är det att ljust slår igenom det mörka? Någon annan som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Jag är mörhårig, pappan halv arab = sonen blond och blåögd?? haha Är det vanligt?
  • marvella

Det är vanligt att håret mörknar med åren, jag hade ljust blont hår när jag var liten, vid typ fem års ålder började det mörkna och nu har jag riktigt mörkbrunt hår. Min pappa var också ljusblond som liten - han har svart hår nu...

Kanske det kan vara något sånt?

• JooCee

Nja det är inte riktigt samma sak för oss tror jag.. eftersom att vi alla varit mörka redan ifrån det vi varit små.. Men jag tror iofs att lillen blir mörk så småning om, det tror jag.. Men tycker det är konstigt att han är så ljus nu, och blåögd trots att vi är så mörka.

• Petra D

Så här kan det vara:
    Man ärver anlag ifrån sina föräldrar och vid hårfärg är mörkt hår dominant.

Din sambos mamma hade (eftersom hon var blond) två blonda anlag och din sambos pappa hade sannolikt (efter som han var arab) två anlag för mörkt hår. Din sambo fick då ett anlag för blont hår (från sin mamma) och ett anlag för mörkthår (av sin pappa), och eftersom mörkthår är dominant så fick han mörkt hår (men bär ändå anlag för ljust hår)

Anlag för blont hår kan ligga latent i flera generationer eftersom mörkt hår just är dominant. Antagligen bär du på blont hår också.

När ni två sedan fick barn så fanns det fyra möjligheter:

* Han ärver anlag för mörkt hår från dig och anlag för mörkt hår ifrån din sambo=barnet får mörkt hår

* Han ärver anlag för mörkt hår ifrån dig och anlag för ljust hår ifrån din sambo= barnet får mörkt hår

*Han ärver anlag för ljust hår ifrån dig och anlag för mörkthår från din sambo = barnet får mörkt hår

*Han ärver anlag för ljust hår från dig och anlag för ljust hår ifrån din sambo =barnet får ljust hår = ERAN SON!!!

• mammacatta

Min ena son är en exakt kopia av sin mormor, så visst kan det slå igenom!
    Det är inte mycket av mig i NÅN av dem, för jag är exakt som min pappa - är mycket lik min faster faktiskt.

• JooCee

coolt.. tack för svaren Jag var aldrig speciellt intresserad under biologilektionerna märker jag

• esthelle

Min kusin är mulatt och har en svensk mamma och en afrikansk pappa, hon har 4 barn med en svensk kille, den äldsta sonen är mörk i hyn med bruna ögon (kommer att bli en hjärtekrossare snart) dom andra 3 barnen är ljusa i hyn och har blå ögon och ljust hår.
    Lite lustigt, man kan lätt tro att den äldsta är min kusins barn och dom 3 yngsta är hennes ex:s barn.
    Lustigt så det kan bli.
    /Esthelle

• Michaelas mamma

jag har varit med om samma sak Känner en familj där mamman är från Brasilien och väldigt mörk, pappan är svensk. Sonen är ljushårig och blåögd, precis som pappan. Hon hade havt problem i tullen när hon skulle komma in i Brasilien, hahaha de trodde inte att sonen var hennes, att hon hade stulit killen. Läskigt!
    Min dotter blev också ljus, trots att jag är mörkhårig och mörkögd.

• Karpet

Min lilla tjej är förvånandsvärt ljus också tycker jag då jag har brunt hår med mörka ögon och pappan är afrikan. Har också fått några brevbärarkomentarer, men främst då från min man. Som tur är har hon sin pappas anletsdrag.

• JooCee

Kul att höra om alla som fått barn som inte ser ut som man kanske förväntat sig Min lilla är ju inte ens lik sin pappa i anletsdragen haha.. lite över munnen skulle de vara kanske.. men nja, inget mer.. väldigt lik oss på vår sida av släkten och lik sin farmor på vissa grejjer. Lustigt hur det kan bli.

Skriv gärna fler erfarenheter

• Julia85

Hehe, brevbärarn är bra Har själv hört den kommentaren minst tusen gånger. Att dottern är så lik brevbäraren. Kan det bero på att min sambo och dotterns pappa jobbar på posten och delar ut brev?

Jag var inte det minsta lik någon av mina föräldrar eller släktingar som bebis.  Var jättemörk med kolsvarta ögon. Men sen ändrades det och blev nästan blond med gröna ögon. Så vänta du ett par år så ändras säkert ditt barn lite

31 dagar till bf.
  • ladyS

Det kan vara ärftligt. Jag känner en kille som är jättemörkhyad trots att båda hans föräldrar är vita. Det visade sig att mammans mormor är mörkhyad.

• ladyS

Så han fick ärva den genen. skulle det stå.

• hönapöna2

Om du har blåa ögon så är det minst 50% chans att ditt barn blir blåögt.

• Blackwinged

fick denna tråden länkad till mig.. Jag är svensk med ljus hy, blåa ögon o mellanbrunt hår. Min man är från Iran med mörkare hy, bruna ögon o svart hår. Våran son har ljus hy, blåa ögon o ljusbrunt hår. I min släkt är nästan alla blonda o blåögda. Min man har släkt från norra Iran där dem har ljusbrunt/blondt hår o blåa/gröna ögon. Så egentligen är det inte så konstigt att våran son blivit ljus.. Men tröga människor ser ju bara på föräldrarna o deras färgerna. Har en syssling till mig vars pappa är mulatt (mörk/svart) o mamma från kosovo (rätt mörk med) o hon är vitblond med blåa ögon. Man får se mer på dragen tycker jag o inte stirra sig blind på hår/hud/ögonfärg.

Svar på tråden Jag är mörhårig, pappan halv arab = sonen blond och blåögd?? haha Är det vanligt?