Vågar jag byta linsmärke utan att konsultera med optiker?
Jag har alltid gått till optiker för att ordna med linser o synundersökning. Jag har haft linser i 11-12 år o aldrig haft problem.
Nu det senaste åren har jag dock märkt att jag blir fort torr i ögonen. Från optikern fick jag tipset om att byta till annan linsvätska, vilket inte gjort nån skillnad.
Därför börjar jag fundera på om jag ska byta till linser med högre vätskehalt. Jag har inte råd att gå till optiker i dags läge i o med att de säljer paketpris o det blir väldigt dyrt. Visst kan jag köpa "löst" där också, men då är genast priserna så mkt högre + att jag vet att de kommer att insistera på en syndudnersökning - som kostar pengar.
Därför tänkte jag prova att beställa linser på nätet o som sagt, så vill jag prova sånna med högre vätskehalt. Är det bara att byta rakt av o testa el kan det uppstå komplikationer?
Jag har nu Soflens 66 o fudnerar på att prova Precision UV. Det enda jag har förstått skiljer dem åt är att P UV har 74% vätskehalt (mot 66%) o har UV-skydd.
Så rent så tycker jag det verkar som om det är samma lins, men den ena bara har lite högre vätskehalt o då borde det väl ändå inte vara några problem att byta utan att konsultera optiker?