• kegan

Tips på "snabbväxande" häck!

Vi köpte vårt hus i januari och nu börjar snart det stora trädgårdsprojektet! Vi vill ha en häck runt hela gården, nån som har tips på nån bra häck som växer snabbt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-06 18:48:08:
    Alltså häcken ska växa upp snabbt för vi vill ha lite insynskyddat, alltså är det bra om den är rätt tät, men växer den snabbt måste man väl klippa den oftare oxå såklart, man vill ju hellst ha en väldigt lättskött häck oxå..svårt det här..

• Svar på tråden Tips på "snabbväxande" häck!
  • Aeny

Haha Lite OT, men jag började fundera varför du ville att din häck (rumpa) skulle växa snabbt... Sen insåg jag mitt misstag! Har tyvärr inga råd att ge dig...

• Cailleach Beine Bric

Vi har en häcksort som heter Häggmispel - växer som bara den, ca halvmetern/år! Blit tät och fin om man håller efter och klipper varje vår. Om vi struntade i att klippa skulle ingen se in till oss ;)
    Vet inte om det är särskilda zoner, eller vilka zoner som gäller för just den här häcken - den planterades av förre ägaren, men det går att ta reda på.
    Hoppas att du hittar något som passar,
    lycka till

• plutto

Bondsyren! Vår växer som ogräs... Fin men svår att ta död på...

• kegan

Aveny: Ha ha ha, ja inte vill jag att min häck ska växa nå mer allafall..

Cailleach Beine Bric : Tack!

• ulle77

Grannarna har planterat pil och de verkar nöjda. Den ska tydligen vara ganska billig också. Det enda är väl att man måste gå och fläta den hela tiden å andra sidan blir den hög snabbt utan att ta en massa plats.

Själva funderade vi på häggmispeln (fina blommor och bär) men kom fram till att bilisterna som kör på gatan nog inte blir så glada så till slut blev det avenboken (för vi redan hade en sida med den) och den kan man inte beskylla för att vara snabbväxande.

• Rosa Helenae

Vi har själva avenbok och bondsyrén. Avenboken är medelsnabb men blir väldigt vacker. Grön och väldigt tät. De som är relativt snabbväxande är tuja, häggmispel, måbär, pil, även spirea om man vill ha en lägre häck. Kornell växer relativt fort och finns med väldigt vacker stam. Allt beror ju på om ni vill ha en friväxande häck eller en häck som ska hållas efter och klippas. Om den ska ge insynsskydd året om eller bara vara grön på sommaren.

• javalady

Poppel ska väl också växa ganska fort och bli hög.

Tuja är väl också en hyfsat snabbväxande insynsskyddande häck också har jag för mig.

Ska ni bara ha en snabbväxande häck för att få häck först eller ska den vara insynsskyddad också? Hög eller låg?

Fundera på vad det är för syfte med häcken så är det nog lättare att svara!

Svar på tråden Tips på "snabbväxande" häck!