• Xarisma

    Åsikter om SJ!

    Min sambo var snäll och bokade tågbiljett åt mig och dottern så vi skulle få åka ner till släkten tidigare och leka med kusinen. Idioten på SJ felbokade totalt ALLT med resan och lämnade idag min synpunkt som följande i deras maillåda:

    "HUR I H-ETE tänker ni?
    Min sambo ringer till er och bokar biljett för mig och dottern (1 år) till skövde. Allt han ber är att vi åker framåt pga graviditetsillamående och sitter brevid varandra ( = självklarhet!). Nu har vi fått biljetter där vi INTE sitter brevid varandra utan på varsin gångplats och i TYST AVDELNING!

    Kommer ni och passar upp på min dotter hela resan ner och ser till att hon inte stör alla när hon tröttnar? Biljetterna kostar 600 kr!! Och går inte att avboka och jag vet inte hur vi ska ta oss till släkten i skövde från stockholm nu pga er för det finns verkar det som inga fler biljetter

    GRATTIS SJ NI HAR GJORT DET IGEN!!

    /En pisssur morsa som kan nås på XXX-XXXXXXX om ni kan lösa detta innan 8 fredag morgon för då ska vi stiga på detta tåg och JAG SKITER I OM MIN DOTTER STÖR ANDRA FÖR JAG KAN INTE SKÖTA HENNE ELLER SÄTTA MUNGAVLE PÅ HENNE!"

    får se hur de löser det för jag har då inte bett sitta på annat ställe än dottern och med henne i tyst avdelning!!

  • Svar på tråden Åsikter om SJ!
  • italienskamamma

    Jag försökte boka 1 a klass när jag skulle åka med barnen, därför att jag ville ha det lite lugnt och inte sitta bland en massa folk (oftast är det lugnare i 1 klass), men fick veta att BARN INTE FÅR ÅKA 1a KLASS!!!!

    För 1a klass är Buisness, för gubbar i kostym......ok jag åker inte tåg för att det är trevligt utan för att jag måste....

    Alltså jag VILL betala mer för att åka bekvämare men får lite!

  • Xarisma

    Jo försökte att de skulle sätta oss där när jag ringde dom för det var fullt i hela andra klass men nej INGA BARN! Vafan ska jag ta vägen??

  • Tjimtjom

    Då var det antagligen fullt överallt annars när han bokade. Dom kanske får provision? Tycker det är deras uppgift att lösa det, antingen genom att erbjuda er platser på ett annat tåg eller genom att fixa er resa på annat sätt, buss eller taxi. Men det är min personliga åsikt
    Själv har jag haft tur. Personen jag bokat hos har alltid varit hjälpsam o har det inte gått på annat sätt än rakt över gången eller på andra sidan ett bord så vi fått enorm hjälp av medpassagerare som bytit platser med oss o hjälpt mig flytta bagage
    Där emot kan jag tycka att SJ konduktörer ibland är både ohjälpsamma o otrevliga. Har hänt vid flera tillfällen att jag kämpar för att få upp vagnen för trapporna på tåget o konduktören går förbi eller står en bit bort o tittar på!
    Åkte med norskt tåg (NSB) får några år sen, den konduktören kom springande efter perongen för att hjälpa mig upp med vagn o väskor. När jag nämde det var ovanligt så sa han "Nä, inte i Norge, det ingår i vårt jobb" Han flyttade runt på passagerare så jag kunde ha vagnen nära o så vi fick sitta ihop , åkte med min syster o systerson, så jag kunde få hjälp med Nadina. DET har ALDRIG hänt med SJ!

  • Virriga Vera

    Och med det trevliga brevet hoppas du att uppnå, vad? Jag säger inte att SJ har gjort rätt, men ditt brev är faktiskt väldigt otrevligt och ett samtal till SJ hade kanske kunnat ordna allt. Är man trevlig så brukar personalen göra allt för att hjälpa till och ett brev som ditt får ju ärligt talat inte många att vilja anstränga sig.

  • Aquariana

    Boka själv på internet nästa gång så får du som du vill....
    För övrigt håller jag med Virriga Vera...

  • chickie

    Jag har jobbat med att boka SJ på en resebyrå och tyvärr är det många brister i deras system. De kan t ex inte säga innan vilken vagntyp de ska ha och därför kan man inte ens garantera att man får sitta i färdriktningen. Jag förstår att du blev arg, men om jag fick ett sånt mail skulle inte jag vilja hjälpa till.

  • Nivea

    För det första fårr "vi" ingen provision!

    För det andra, barn får sitta i första klass men familjeerbjudande gäller inte där så alla resenärer betalar vuxenpris. Även en 3 månaders bebis som sitter i knät.

    Sen kan jag ju bara se till mig personligen. Jag gör allt för att hjälpa en kund MEN ibland är finns det inga bättre platser på tåget. Och prioriteten måste ju vara att komma med tåget! Platserna brukar man ju kunna byta på tåget!

    Om du nu tycker att du har blivit så felbokad, ring till SJ och se vad de kan göra. Har säljaren uppenbart gjort fel så gör man ju allt för att rätta till det, givetvis kostnadsfritt för dig!!!

    Avslutningsvis så ska vi alltid upplysa om spridda platser eller i annan avdelning ex tyst på tåget så att kund godkänner det inna köpet slutförs. Men med tanke på att ni fick platser i tyst avd så verkar det väldigt fullt på tåget och då går det ju omöjlig att till godose ert behov tyvärr.

    Avslutningsvis vill jag hålla med Virriga Vera: Med lite trevlighet kommer man långt och SJ får ingen provision för att jävlas med dig!!!!

  • Xarisma

    Jag ringde SJ och de tyckte "Jaha så synd" Därav mitt arga synpunktsmail till dom!

    Hade de sagt till min sambo i telefon att detta är allt som finns så fine men nej de svarar att nu har jag bokat 2 biljetter, brevid varandra i färdriktning = REN LÖGN för detta gjordes inte.

    Det är det som gör mig arg, att de då inte upplyser om att det är allt som fanns om det var så Så man vet, men när de säger att de ordnat det man önskar och rent utsagt ljuger min sambo i örat så blir man förbannad!

    Och när de i telefon kundtjänst tycker jaha, så synd och ja vi kan inte hjälpa dig blir man inte gladare

  • Nivea

    Jag förstår att du är upprörd över att säljaren inte upplyste om de dåliga platserna. Det framgår faktiskt inte i ditt mail att det är det du är upprörsd över!
    Men kundtjänst kan ju inte trolla med knäna. Är tåget fullt så är det ju fullt.
    Men jag hoppas i alla fall att ni kommer iväg, att det går att byta platser på tåget och att ni får en trevlig resa!

  • Virriga Vera

    Var du lika "trevlig" i telefon som du var i ditt brev så förstår jag att det bara blev ett "jaha".

Svar på tråden Åsikter om SJ!