• Gnista

Är inte BabyBjörn en bra sele?

Vi väntar barn genom adoption och har köpt en BabyBjörn bärsele. Nu har jag hört att den inte är ergonomisk riktig för små barn. Någon som har mer information om detta? Tycker det verkar konstigt att dom säljs överhuvudtaget i så fall. Borde inte det kollas i massa tester innan dom kommer ut på marknaden?

• Svar på tråden Är inte BabyBjörn en bra sele?
  • Jezz

Jag för min del skulle aldrig använda en babybjörn, inte bra fö ens egen rygg och tungt eftersom man bär ut från kropper. Vi har en patapum som man kan bära med nåde på magen och på ryggen.

Wilma - min ögonsten
  • Jempa L

Den funkar så länge barnet är riktigt litet, men efter ett par månader blir den dels liten för barnet och jättetung att bära i. Det är en enorm skillnad att bära med en Ergo-sele (tex) som avlastar med ett midjebälte. Bär fortfarande min 11-kilos 18-månaders dotter i den både på mage och ryggen. Ergon har betydligt längre användningstid än BB.

• Johanna S

Jag tyckte att BB fungerade ganska bra, men inte så länge. Till nästa barn ska jag köpa en bärsjal.

• JoiPoi

Jag köpte en BB active,funkade hur bra som helst! Men när min dotter började bli runt 6kg så blev det jätte jobbigt,så använder den inte längre.Skulle nog satsa på en sjal...

• Maroschka

Jag kommer aldrig mer att bära i babybjörn då jag fick så ont av den.
    Det JAG hört talas om vad gäller att den är fel för barnet är att barnet liksom "hänger" i den. Benen hänger rakt ned i stortsett vilket gör det tungt för barnets rygg.
    I tec sjal sitter barnet mycket mer i grodställning vilket är mycket bättre för barnet.

• Förhoppningar

Min tös gillade aldrig att bli buren i själ. Men bärselen var toppen.
    Huruvida det är med egonomin har jag dock inte en susning om.

• Grus grus

Vår dotter älskade sin bb. Både när hon var riktigt liten och var vänd mot oss, och när hon blev större och vänd framåt.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Gnista

Tack för era svar! Har hört mycket om Ergon men inte kollat upp någt mer. Ska göra det nu Vårt barn kommer ju antagligen vara några månader, så bb kanske inte är något bra alternativ.

• jenjim

Alla är ju olika och har olik starka ryggar.
    Vi har använtBB jätte mkt då min pojk inte vill ligga på golvet så han fick vara med i den och laga mat.
    Har precis kommit hem från Thailand han var då 5 månader och 7 när vi kom hem och vi har använt den flitigt.
    Jag är FÖR BB.
    Lycka till och det verkar ju vara individuellt.

Svar på tråden Är inte BabyBjörn en bra sele?