Hur vet man om de har ont i öronen ?
Dottern är snuvig och har lite feber. Men hur vet vi om det går över till öron värk eller ont i halsen ? Hon är 7 mån.
Dottern är snuvig och har lite feber. Men hur vet vi om det går över till öron värk eller ont i halsen ? Hon är 7 mån.
Tryck med fingret framför och bakom örat. Så att säga på örats "flärp" på framsidan. Hoppas du förstår hur jag menar. Om hon har ont i örat reagerar hon garanterat redan på ett lätt tryck.
hhmm ganska tidigt .. men om hon pillar sig i öronen så kan det vara en bra hint
hon reagerar då du tar henne vid öronen förmodligen genom att ge ifrån sig skrik. Eller så skulle jag kolla upp det å tolka det där efter
Om du trycker precis framför den lilla snibben vid öroningången, där det är lite mjukare, och hon då skriker så är det öronen. Det lärde läkaren mig på Bvc.
Barnen brukar ta sig för öronen...
Du kan också kolla genom att dra örsnibbarna lätt nedåt...
Man brukar kunna känna lite vid tinningen ungefär nästan där örat "öppnar" sig,, märker man att dom blir ledsna då så har dom ont i öronen,,(det var en som berättade att man kunde göra så), man skall liksom trycka där,,
Ett "bra" tecken är annars att dom inte verkar vilja svälja.. Då är de också ofta ont i öronen..
Vi missade totalt att vår stora kille hade dubbelsidig öroninflammation. Åkte in till primärvårdsjouren eftersom han hade ögoninflammation, och kom hem med penicillin mot öroninflammation... Enda tecknet var att han sa tidigare på kvällen att han hade ont i huvudet, och visade på pannan (han är snart fyra). Trodde då att det hängde ihop med ögonen. Reagerade inte på någon av de "vanliga" sakerna som finns i tidigare inlägg (det är så vi brukar testa också). Något annat som man kan märka det på är att barnet inte vill ligga ner (gör ondare då).
Lilleman har haft irriterade öron hela december, men tryck på "öronflärpen" berörde honom inte alls.
För några veckor sedan upptäckte läkaren att han hade full inflammation i ena örat! Han var skrikigare, ville inte ligga fast han var trött, lätt feber, liiite snorig, en tand på gång.
Inte heller då reagerade han på tryck på "öronflärpen"!
På dottern funkade det med att trycka där - hon reagerade med en gång!
Så på vissa barn funkar inga "hemmatest" utan man får söka läkare helt enkelt!