Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Vad är hypomani?

Hej. Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut personer till allmän granskning.

Har en vän som varit sjuk i många år. (bipolär sjukdom)
    Just nu är hon i en "frisk" period. Har varit det i flera år. Äter medicin och klarar vardagen med familj och jobb bra.
    Hon är iof lite känsligare än andra, tar åt sig lättare av kritik men så brukar hon vara.

De senaste 4 månaderna har jag dock upplevt henne som annorlunda. Jag kan inte säga att jag upplever henne som deprimerad eller manisk o absolut inte psykotisk.

Men det är något som inte riktigt är som det ska. Hon pratar extremt mycket och snabbt, är mer uppskruvad än vanligt, mer lätt irriterad, kräver mer uppmärksamhet,är barnsligare än vanligt, pratar ibland osamannhängande(är svårt att hänga med i svängarna om vad hon pratar om) mycket impulsiv.
    Hittade något kortfattat om "hypomani" på vårdguiden. Men det var mycket lite information. Vet någon annan mer om det?

KAN DET VARA HYPOMANI? OM INTE,VAD TYCKER NI KUNNIGA ATT OVAN NÄMNDA LÅTER SOM? VAD KAN MAN GÖRA ÅT DET? FINNS DET SKÄL ATT VARA OROLIG?

Tack för svar!/En orolig bästa kompis!

• Svar på tråden Vad är hypomani?
  • Anonym (orolig)

anonym(psyk)
    Nej,hon äter inte litium. Hon äter någon epelepsi medicin.
    Ursäkta för en dum fråga kanske men vad betyder "medicinen verkar på ett maniskt skov?"
    Du tror inte att det rör sig om hypomani alltså?
    Mvh.

• Anonym (orolig)

anonym(psyk)
    Tack!! Min uppfattning är tyvärr att hon har väldigt dålig sjukdoms insikt. Jag tror inte att hon skulle kontakta läkare eller psyk frivilligt. Behövs ju iof inte än, men som kompis blir man ju lite orolig.

Hon har också ovanligt svårt att ta kritik just nu oavsett vad det gäller. så man törs inte säga så mycket...
    Hon pratar som sagt något enormt mycket. hela tiden för att var exakt, det är jobbigt och jag vet att fler i hennes närhet irriterar sig enormt på det, men man törs ju inte säga något av rädsla för hennes humör! Hon blir skitförbannad.

En till dum fråga: vad menas med "som hon är på väg in i maniskov" och "långsam bipolär"

Jättetacksam för svar. mvh.

Svar på tråden Vad är hypomani?