• elefanthonan

P-pillret Diane

Jag har funderat på att testa Diane o vill höra alla för-o nackdelar av er som har ätit dem.

• Svar på tråden P-pillret Diane
  • Aggi

Jag har ätit Diane i fyra år och funderar på att sluta med dem eftersom jag får fruktansvärda pms besvär: svullen, irriterad, deprimerad etc i 14 dagar före mens varje månad. Enda fördelen är att mensen ju blir regelbunden, lite kanske också hårväxten stannat av, men jag har fortfarande kvar på hakan - det som jag hatar mest!

• elefanthonan

Varför äta Diane i fyra år o ha så mycket besvär?

• Aggi

elefanthonan: Besvären har kommit först senaste året. Första åren kände jag inte av dem.

• elefanthonan

Aggi: Då tycker du inte att fördelarna överväger nackdelarna förstås o det kan jag kanske förstå om du har haft såna PMS besvär så långt innan mensen ska komma oxå.

• Miss Pinky

Jag har inte PCO, men har haft Diane i snart 7 år och har endast positiva erfarenheter av pillren. Jag fått en regelbunden menscykel (hade en väldigt lååång sådan innan) och har nästan ingen menssmärta. Har fått bibehålla ett jämnt och bra humör, originalvikt samt min vanliga sexlust. Som bonus har jag väldigt lite behåring på kroppen (hade rätt så mycket innan) och fin hy (hade problem med detta också innan jag började ta Diane). Detta alltså mina personliga erfarenheter.

En vän till mig hade tyvärr inte lika bra "tur" med Diane. Hon tappade synen efter några års användande (den återkom dock ganska snabbt efter att hon slutat med dem!) samt fick en cysta i bröstet. Huruvida cystan verkligen orsakades av pillren kan man ju alltid diskutera, men själv var hon övertygad om att dessa var orsaken.

• elefanthonan

Det verkar som de flesta av er som har provat Diane faktiskt är rätt nöjda, trots vissa negativa biverkningar, jag tror att jag fortfarande vill testa dem o hoppas att jag är en av dom som mår bra.
    Tack för att ni har delat med av era erfarenheter.

• Liger

Jag har ätit Diané i 4 månader nu och är jättenöjd. Innan hade jag som knottror på överarmarna, men de har nästan försvunnit nu. Har aldrig haft problem med acne, men haft småfinnar ibland, nu har jag inte haft en endaste liten kvissla på 2 månader. Behåringen (som jag började behandlingen för) har inte börjat ge med sig än, men min läkare sa att det kan ta upp till ett halvår innan man börjar märka skillnad, så jag har inte tappat hoppet än...

Till det negativa hör att jag fått mindre sexlust, eller att jag är lite mer "svårstartad" så att säga En annan grej är att jag får bruna, små, tjocka mellanblödningar. Huvaligen. Hoppas fortfarande på att de ska försvinna. Läkaren sa att det kunde ta några månader innan kroppen anpassat sig.

Summa summarum: Det positiva överväger det negativa.

• Krusbär

Har inte testat Diane men Yasmin, som också kan vara bra mot akne. Diane måste skrivas ut av läkare men Yasmin kan man få av barnmorska som vanligt p-piller. Jag hade inte så jättemycket finnar innan, mest på ryggen, men det blev mycket bättre efter kanske fyra månader. Kan rekommendera Yasmin!

• gnet

Diane var jättebra för mig. Acnen försvann helt. Sen slutade jag för att genom behandling bli gravid. Nu har jag en dotter på 7 månader och ska börja med Diane igen när jag ammat klart. Fick inga biverkningar senast jag tog.

• Therese78

Jag fick lungemboli (blodproppar) efter en månads användning av Diane. Länge sen nu - typisk sån där sak som "aldrig händer mig". Jag var hyggligt ung och stark och repade mig snabbt. Jag var desperat trött på min akne och även i behov av preventivmedel och var villig att ta risken. Men så fel kan det alltså gå. Vill inte såga läkemedlet helt för det dock, förstår att många blir hjälpta av det. Men tänk över om du har andra riskfaktorer för propp (släkthistoria el rökning, övervikt etc), då är inte Diane lämpligt alls.

Svar på tråden P-pillret Diane