• Lukka

Hur hanterar man ett sjukt barn som inte vill äta något?

Min son, 20 månader, blev sjuk (mycket feber, hosta och snuva) i lördags i förra veckan och sedan dess har han matvägrat. Han har under den senaste veckan levt på juise, nyponsoppa, yoghurt, fil och mjölk. Några skedar barnmatspuré per dag (ca 70 till 100 g per dag) har gått ner, men inte är det mycket inte. Dessutom är det bara en sorts barnmat som han accepterar och den är från 4 månaders ålder och motsvarar alltså inte hans behov av näring. Han blåvägrar att äta gröt och under veckans lopp har han kanske bara fått i sig totalt 3 flaskor med välling (då har han druckit runt 170 ml). Han accepterar inga mängder av yoghurt, fil eller nyponsoppa. Utan högst 1-2 yoghurtar/glas med filmjölk per dag samt kanske 1/2 glas nyponsoppa per dag. Det är inte mycket han får i sig alltså och han vill knappt dricka heller utan med mycket lock och pock får man i honom så att han förmodligen nätt och jämt klarar sig från vätskebrist. VAD GÖR MAN??? I dag är han feberfri, men han vill ändå inte äta!!!

• Svar på tråden Hur hanterar man ett sjukt barn som inte vill äta något?
  • ebben

jag skulle inte göra nåt!
    annat än att erbjuda det han vill ha? finns det nåt? glass? soppor? Krämer?
    Jag skulle inte göra stor sak av det alls-då han ju faktiskt FÅR i sig något! o det är viktigast.Är han inte slö/o nästan "livlöst" slö,så får han nog i sig det han behöver.
    Så jag skulle avvakta ett par dar o se om det fortsätter eller ej.......

• MissLilo

ta det lungt...han kommer att äta när han vill ha(vågar äta riktig mat igen! Bara han dricker så attnte blir utorkad bara.

• Tettan

Jag tror det kan ta någon dag innan matlusten kommer tillbaka när de varit sjuka. Men om du är orolig - ring BVC.

• obelix

Min son va lika dan...
    läkaren sa att bara han får i sig vätska är det ingen fara. försök med allt glass, läsk, vad som helst är bättre än inget va hans råd till oss

• Mammsen

Mest viktiga vid feber är att han får i sig vätska, vill han inte ha riktig mat är det ingen panik, men vätska är jätteviktigt. Får du inte i han vätska ska du kanske ta kontakt med en barnläkare. Har du provat glass.....
    Även det sjukaste barn brukar man kunna finta med glass.....

• obelix

Vi är ju många ggr lika dana själva när vi är sjuka och kanske har jätteont i halsen, det är inte gott att äta nått då...

• Lukka

ebben:
    Det sorgliga är att skulle vi inte tvinga i honom det han får i sig, då skulle han inte dricka eller äta någonting!! Det har vi sett. Det blir att man får sätta sig med honom i famnen och hålla i honom fast han ålar sig som en orm. Men han gapar ju i alla fall, så därför verkar det ju som att han accepterar att äta när vi tycker att det gått alldeles för många timmar sedan sist. Men det är mycket gnäll hela tiden och vissa saker gråter han bara han ser, som t.ex. gröt, och därför har vi hoppat över den... Glass gillar han inte.. Inte soppor heller (förutom några skedar nyponsoppa av och till) och kräm vill han inte ens se...

• Lukka

I och med att han fyller några blöjor med kiss per dag så tror jag att han får i sig tillräckligt med vätska...

• Lukka

Mammsen:
    Han gillar inte glass

• JuliasMamma87

jag brukar ge min dotter ostbågar som hon älskar! och av ostbågar blir man riktigt törstig och då brukar hon kunna på i sig vatten i alla fall...! testa det om han tycker om det då förstås!

Svar på tråden Hur hanterar man ett sjukt barn som inte vill äta något?