• aylen

är det sant?

Stämmer det att man har rätt att få tillbaka pengarna på sina köpta studentlitteraturböcker om man arbetar samtidigt??
    Om man visar upp kvitto?

• Svar på tråden är det sant?
  • Clavi

Visar upp kvittot för vem? Vem menar du ska betala din stud. litt?

BF 070731
  • ulle77

Tror du har rätt till att få tillbaka momsen om du kan visa att du har nytta av böckerna i ditt arbete. Men är inte hundra. Ring eller maila skatteverket

• Cat3

Man brukar kunna sälja tillbaka sina böcker och få tillgodokvitto. Kolla med din bokhandel om du kan det och hur mycket du får.

• ulle77

Ha, ha jag är så inne på skatter att det inte fanns i min värld att man kanske vill lämna tillbaka böckerna också... Ibland känner man sig rätt korkad
    Cat3 gäller inte vanliga bytesregler på böcker? Bra att veta inför framtiden.

• Cat3

Bytesreglerna brukar vara så kort tid men återköp på bokhandeln vid min skola gäller så länge boken går på kurs och så länge det inte har kommit en ny upplaga. Dessutom är det då tillåtet med lite "kludd".

• Bo Peep

Menar du att du vill göra avdrag för litteraturen eller lämna tillbaka den? Avdrag får du bara göra för inkomster som du haft "för inkomstens förvärvande" dvs, studier i arbetet. Och om du studerar för ditt arbetes skull betalar ofta arbetsgivaren kostnaderna, så det är inte många som kan dra av studentlitteratur.

• glasbubblan

Men pratar vi inte deklaration och avdrag här? För om du har jobbat med det du har pluggat för att jobba med, så kan du ju göra avdrag för facklitteratur... Fast skattis är rätt petiga med det där.

• aylen

Det är så här att jag arbetar som lärare samtidigt som jag läser till lärare för att komplettera min utbildning- nu till saken. En person i min klass gör desamma, alltså arbetar vid sidan av sin utbildning (dock ej som lärare). Han har sagt till mig att han får ersättningen för de böcker han köpt av skattemyndigheten så vida han visar kvitto. Han tyckte att jag kunde göra desamma.

• ulle77

Tja, du kan ju alltid prova. Du har ju ingenting att förlora på det.
    Lycka till!

• presens konjunktiv

Du får inte dra av för kurslitteratur. Om du däremot köper böcker du har nytta av i ditt arbete får du dra av dem. Att du samtidigt använder dem på kursen borde väl skatteverket strunta i.

Som andra har sagt - fråga dem på skattemyndigheten!

• Miss Lau

ulle77-
    Jo, Skatteverket kan besluta om ett skattetillägg om man gör felaktiga avdrag.

• Beloved

Är du i behov av kurslitteraturen för att behålla ditt jobb och arbetsgivaren inte tillhandahåller med det så får du göra avdrag. Annars får du inte göra det.

Skatteverket är petiga med det där, och upptäcker de fel kan de gå tillbaka 5 år i tiden och kolla.

• brokig

aylen: Säljer Skatteverket kurslitteratur? Man lär sig nåt nytt varje dag.

• aylen

brokig: Nej skatteverket säljer inte böcker, min fråga var om man får tillbaka momsen av böckerna man köpt av skattevetket mot uppvisat kvitto.

• brokig

Kommenterade bara din mening: "Han har sagt till mig att han får ersättningen för de böcker han köpt av skattemyndigheten så vida han visar kvitto."

Jag tolkade det som att man fick ersättning om man köpte sina böcker på Skatteverket. Missförstod det då.

• presens konjunktiv

Men moms kan man väl bara dra av om man är momsregistrerad och själv tar emot moms. Eller? Det man kan dra av (dvs det man kan köpa för "oskattade pengar") är sånt man måste ha för att sköta sitt arbete. Som viss litteratur, vissa kläder och så. Dessutom måste det överstiga ett visst belopp. Eller har jag fattat helt fel?

Brokig:

• Pineapple

Skriver återigen.

Hos vissa fackförbund kan man få ersättning för studielitteratur. Har för mig att jag kunde få det när jag var medlem i SIF. Kolla hos ditt fackförbund om de också har det? (detta gäller alltså inte för studenter som inte har börjat jobba, utan om man studerar vid sidan om och även om man tar tjänstledigt en tid för att plugga (om jag inte har helt fel just på den sista punkten))

• aylen

brokig: a ja, skrev lite fel där. Hoppas du förstod vad jag menade.

• The Arrow

Jag har precis kollat upp det där för mig själv:

Om du jobbar som tex lärare och måste plugga något kompletterande för att kunna få behålla ditt jobb som lärare/ du behöver studierna för ditt jobb så får du göra avdrag i deklarationen. Skicka kopior på kvittona.

Jag har för mig (!) att det är en tredjedel av den totala summan du betalat för kurslitt du kan få igen.

Lycka till! =)

(jag fick inte göra avdrag, tyvärr)

Svar på tråden är det sant?