• miss sara

*Nora har varit duktig i två månader på att äta.

Nora har varit duktig i två månader på att äta... Nu vill hon inte... Vill inte ens välja vad hon vill äta... varje måltid tar alltså 45-60 minuter... så vi har sagt att äter hon inte så blir det ingen tv... Är detta för hårt straff...??? för hon åt ju sen..... jag sliter snart av mig håret och blir ledsen nästan varje gång vi har mat fram..... Sen blir det ju inte bättre av att hon har haft feber i en vecka i dag och det är bara att vänta ut den sa läkaren i måndags.....

Någon som har tips!!!!???

från en förtvivlad mamma.....

• Svar på tråden *Nora har varit duktig i två månader på att äta.
  • miss sara

Glömde skriva att Nora blir ju oxå ledsen vid matbordet... hon total vägrar att äta...

• AnnaLina

Är det inte pga febern som hon inte vill äta då? Man vet ju själv att man har ju inte så stor matlust när man är sjuk. Eller har matvägran pågått längre? Hur gammal är hon?

• Teskedsmamman

Byt ut hotet mot en morot istället!!!

T ex "om du äter upp får du bada så länge du vill"

Alltså byt hotet mot en positiv sak, men hon får bara göra det om hon äter upp!!

• miss sara

Nej, det är inte för febern... hon har sådana perioder med jämna mellan rum... Hon e snart 5 i mars.... har inte ätit mycket på en vecka..... inte roligt alls.. får se nu när vi ska äta kalopps....

• Pyssel

David har oxå varit knepig med mat fram tills nyligen. Men han har alltid gillat färska grönsaker och frukter och i perioder har han levt på det.
    Har föröskt straffa honom till att äta men då har det bara blivit värre.
    Så jga håller med föregående talare, låt henne äta det hon vill och prata med BVC om att träffa en dietist och skriv up allt hon äter och dricker en vecka så dom får en tydlig bild av hur läget ser ut.
    Massa kramar!

• busmor

Jag tror att du ska försöka sluta att oroa dig. Det kanske låter lite knäppt men faktum är att din flicka nog känner att ni är oroliga för att hon inte äter. Kanske är det så att hon vägrar att äta eftersom hon vet att ni är orliga. Jag var själv en matvägrare när jag var liten. Det värsta jag visste var när andra uppmärksammade hur jag åt. Jag fick alltid kommentarer om hur lite jag åt och om hur smal jag var. Det gjorde bara att jag åt ännu mindre. Jag hade fått rollen att vara den som åt lite och den rollen vågade jag inte ändra på. Dessutom är det ju inte roligt att ha någon som tittar på en när man äter. Det främjar ju in te aptiten precis

• Filipsmamma

Ett barn måste lära sig konsekvens av handling inte belönas för att de inte äter...

• Vifsla

en av flickorna jag bor med vägrar äta ibland, det går i perioder. Det kan gå flera dagar innan hon äter ordentligt. På dagis tar de bort maten efter en halvtimme och det tycker jag är helt rätt. Jag har ätit frukost med henne i två timmar en gång och då gällde det en tallrik fil och en macka. Hon kommer säkert att äta när hon känner för det. Jag har en bekant vars son inte åt något alls. De gick till läkaren med honom och läkaren sa att om det var något han åt så skullle de ge honom det. Så mamman stekte pannkaka varje dag i flera veckor och till slut så började han äta annan mat. Fast det kanske känns lite hårt men det funkade ju. Min mans dotter äter bara ljus mat som kyckling, potatis, ris, makaroner och fiskpinnar. Det är lite trist eftersom det är mat som inte innehåller speciellt mycket näring. Men det ändrar väl sej med tiden. Nog är det jobbigt att sitta vid matbordet och äta med en fyraåring som gråter och totalvägrar. Jag kan trösta dej med att du inte är ensam i alla fall.

• 5 barn Waldenryd

Det är svårt sådant med när barna inte vill äta. När min dotter inte ville äta så kontaktade jag bvc och de sa at de kan ha sådanna perioder och då ska man inte tvinga barna att äta men man ska ha koll på det.
    Men ge henne inget som gottis till henne utan om hon vill ha något så ge henne frukt och grönsaker men om det går för långt ta kontakt med bvc och fråga dem.
    Alla situationer är olika men som sagt du ska inte tvinga henne utan ta bort maten när ni har ätit klart, men ge henne inte frukt och grönsaker på en gång.
    Hoppas det kommer bli bättre för min dotter äter nu glatt för fulla muggar.

• Justess

Vet hur jobbigt det är men försök att inte problimatisera barnets matvägran. Har själv haft ångestfyllda upplevelser vid matbordet som liten och det ledde inte till att jag åt mer eller att jag lärde mig tycka om fler smaker/maträtter. Först i vuxen ålder har jag lärt mig äta saker som potatis, paprika, creme fraische, dressing mm. Alltså sådant de flesta människor äter. Jag tror till stor del att det beror på min faders frustration över att jag inte ville äta och hans opedagogiska väg att få i mig mat.

Känner själv frustration när sonen matvägrar. Tvingar aldrig i honom mat men ger honom heller inget annat just den måltiden. Brukar se till att han åtminstone en gång om dagen serveras något han verkligen gillar. Då gör det ju mindre om han inte äter till middagen.

Fast detta hjälper ju inte dig om Nora inte ens vill äta det hon normalt sett tycker om. Mitt tips är ändå att försöka att inte problimatisera det. Ta bort tallriken om hon inte vill äta. Låt henne gå från bordet, men låt henne inte komma och gå under en måltid. Antingen sitter man och äter eller också inte. Ät tillsammans med henne, om du inte redan gör det. Lägg fokus på ditt eget ätande och visa inte hur viktigt det känns för dig att hon får i sig maten.

Hmm. Kanske skulle ta till mig mina egna råd

• miss sara

Tack så mycket för era svar... i lördags vände jag på det och sa till Nora att hon fick äta så mycket som hon ville och då åt hon.. För hon fick ju inte uppmärksamhet.... Nora har varit likadan med maten sen hon föddes och nu kände jag bara häromdagen att jag orkar inte mer... man blir fort trött och vill ju inte bråka om maten.... Min sambo är inte så mycket hemma.. så därför får jag lite spel och panik.... Tack än en gång

Svar på tråden *Nora har varit duktig i två månader på att äta.