Utlandsföräldrar - Är era barn svenska medborgare?
Ni som har fått barn i utlandet, är era barn även svenska medborgare eller har de bara medborgarskap i landet de föddes i?
Ni som har fått barn i utlandet, är era barn även svenska medborgare eller har de bara medborgarskap i landet de föddes i?
Våran son har fått dubbelt medborgarskap, han är både svensk och finskmedborgare.
Nej, mina barn ar bara amerikaner.
Ja, när vi ansökte om svenskt pass så blev hon svensk medborgare och fick avenskt personnummer. Kan vara lämpligt ifall hon skulle behöva gå till doktorn t ex när vi hälsar på i Sverige.
Barnen är båda födda utomlands, de är svenska medborgare, sonen även Brasiliansk meborgare (född där). Vi föräldrar svenska. Som vi ser det är det mycket bra att ha medborgarskap i ett EU-land.
Vi har bott utomlands 11 år, har inga direkta planer att flytta till Sverige, men man vet aldrig.
/eastcoastmom, USA
förut Brasilien och Tjeckien
vår dotter är född i finland men är svensk medborgare för att jag är det.
Nu bor vi i sverige, så det blev ju bra som vi gjorde då.
Vår son föddes på Ireland & när vi var hemma på semester i Sverige gick vi till skattemyndigheten & frågade om Svenskt medborgarskap (personnummer etc) men dom sa till oss att det kommer han bara få om vi flyttar till Sverige!
Vill att han ska ha svenskt medborgarskap iaf...
tycker ni att jag ska snacka med dom igen, nästa gång jag är i Sverige eller gå till Svenska ambassaden på Ireland?
Hur gjorde ni?!
Barn som föds av svenska kvinnor, och män om de är gifta med mamman, är automatiskt svenska medborgare. Ansökan behövs inte. Medborgarskapet hänger inte ihop med personnummer eller pass.
"Den svenska medborgarskapslagen grundar sig på härstamningsprincipen. Det innebär att föräldrarnas medborgarskap avgör vilket medborgarskap deras barn får.
Barn till en svensk mor får alltid svenskt medborgarskap vid födelsen (detta gäller från och med den 1 juli 1979). Barn till en svensk far får också svenskt medborgarskap om barnet föds i Sverige. Är fadern gift med barnets utländska mor får barnet svenskt medborgarskap vid födelsen oavsett var barnet föds."
www.migrationsverket.se
xMadde: Jag fick samma svar om min son! Vi bor i Norge och de menade att vi måste ha varit skrivna i Sverige i minst ett år för att få svenskt medborgarskap.
Jag är också nyfiken på hur andra har gjort??
Ninni: det där är fullständigt fel. Sa de verkligen precis så? Om du är svensk så ÄR ditt barn svensk medborgare. Spelar ingen roll var ni bor.
Svenskt personnummer, däremot, kan man inte få förrän man bor i Sverige (men då får man det inom en-två veckor). Bor man utomlands kan barnet få ett s.k. samordningsnummer, så att man kan få ett svenskt pass om man vill att barnet ska ha det. Men, som sagt, blanda inte ihop personnummer och pass med medborgarskap. Man kan vara svensk medborgare även om man saknar bådadera.
håller med Kagi, det var väldigt underliga svar ni har fått.
jag bor i schweiz och min son fick svensk medborgarskap vid födelsen. jag skickade in papper och anmälde honom, dom måste ju få veta att han finns och sen fick han samordningsnummer och svenskt pass. jag är bara sambo med hans pappa, så vi har fått vänta 1 år med att ansöka om schweiziskt medborgarskap, men nu har han även fått det.
om mamman är svensk, så får barnet mammans nationalitet vid födelsen. hur det är om pappan är svensk men mamman utländsk kan jag inte svara säkert på. ring svenska ambassaden där ni är och fråga en gång till!